De försökte sälja in sina affärsidéer

Under onsdagsmorgonen fick alla UF-elever i Västervik, Vimmerby och Hultsfred chansen att presentera sina affärsidéer. På andra sidan fanns slipade företagare och experter. Nervöst? Ja. Lärorikt? Definitivt.

Leva UF består av fem stycken elever från Västerviks gymnasium. Idén är att sälja t-shirts med tecknade tryck för att lyfta organdonationsfrågan.

Leva UF består av fem stycken elever från Västerviks gymnasium. Idén är att sälja t-shirts med tecknade tryck för att lyfta organdonationsfrågan.

Foto: Filip Gustafsson

Västervik2018-11-21 20:00

Under höstterminen har gymnasieelever som valt UF-företagande fått chansen att arbeta fram sin alldeles egna, och troligtvis första, affärsidé. Ett arbete som kräver både noggrannhet, finess och nytänkande. Under onsdagsmorgonen var det dags för det som framtidens företagare väntat länge på – Idénästet. Konceptet går att jämföra med tv-produktionen Draknästet, där det gäller att på fyra minuter sälja in sin idé och vision för juryn. De unga företagarna bedöms sedan utifrån presentationsteknik, den ekonomiska utvecklingen och marknadens potential.

– Det är 14 jurymedlemmar från näringslivet och 24 företag. Totalt är det väl ett 100-tal elever som har jobbat fram sina idéer och som nu är klara. Detta blir som ett kvitto för eleverna om deras affärsidé håller, säger Theo Björk Olsson, gymnasieinspiratör på Ung Företagsamhet.

Några som precis blivit grillade av juryn är Philip Lindvall och Filip Christensen från företaget Glasvik UF. Gruppen består av totalt fem elever i årskurs tre och idén är att sälja glas och karaffer med upplysande Västerviksmotiv.

– Det var lite nervöst innan men det fanns ett grupprum som vi kunde träna i. Men jag tror att man ska vara lite nervös, säger Philip Lindvall.

– Men det gick bättre än förväntat och det var en trygghet att man hade gruppen med sig, säger Filip Christensen.

Alla företag är uppdelade i fyra grupper och i varje grupp koras en vinnare. Prissumman, 1 000 kronor, kan visa sig användbar för framtidens investeringar.

– Om vi vinner så kommer vi att investera pengarna i mer produkter och utveckla vårt varumärke, förklarar duon.

En affärsidé som sticker ut bland övriga 23 är den från Leva UF. Idén är lika enkel som godhjärtad och framtagen av fem stycken elever från Västerviks gymnasium.

– Presentationen gick jättebra och vi är supernöjda. Vi säljer t-shirts med stilrena motiv som lyfter frågan om organdonation. Av vår försäljning så bidrar vi med 30 procent till Jontefonden, säger Erik Petersen.

Jontefonden är en stiftelse för barn och ungdomar som väntar på eller har genomfört en transplantation, och deras syskon.

– Valet att skänka till just detta var ganska självklart, det är en fråga som måste lyftas, säger Majken Rampeltin Sjölander.

Philip Lindvall och Filip Christensen driver tillsammans med tre andra elever UF-företaget Glasvik UF.
Philip Lindvall och Filip Christensen driver tillsammans med tre andra elever UF-företaget Glasvik UF.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!