De informerar om tobakens baksidor: "Vi berättar inte om hälsoeffekterna"

På torsdag besöker No Smoking Generation Gamlebygymnasiet för att berätta om vilken arbetsmiljö tobaksarbetare lever under. Föreläsningen handlar om hur stora tobaksbolag utnyttjar både vuxna och barn in i en fattigdomssnurra.

Christofer Johansson och Ida Arnesson från No Smoking Generations.

Christofer Johansson och Ida Arnesson från No Smoking Generations.

Foto:

Västervik2017-03-01 13:50

No Smoking Generation har hållit på med den här föreläsningen på skolor sedan 2013. Man besöker 200 skolor per år och berättar om vilka levnadsvillkor, barn och vuxna har när de jobbar på ett tobaksplantage.

– Vi berättar inte om vilka hälsoeffekter som drabbar människor som brukar tobak får. Det vet man redan. Vårt projekt är unikt, så till vida att vi berättar om vilka förhållande som barn och vuxna lever under när de arbetar på tobaksplantage, säger Ida Arnesson, som är en av föreläsarna som besöker Gamlebygymnasiet på torsdag.

Ida Arnesson berättar att de människor som arbetar på tobaksplantagen blir lurade in i en fattigdomssnurra som de har svårt att ta sig ut ifrån.

– De äger marken själva men måste låna pengar till att köpa bekämpningsmedel för. Inkomsten från att odla tobak är så låg att de aldrig har en chans att betala tillbaka lånen. De måste fortsätta att odla tobak.

Det finns heller inte någon skyddsutrustning för de som arbetar på plantagen.

– Det är en svart sopsäck som man gör hål i för att sticka ut huvudet i. Armarna har inte något skydd och många människor blir förgiftade av bekämpningsmedel och får nikotinförgiftning av tobaksplantan.

Barn till tobaksodlare kan inte gå i skolan.

– De måste jobba på plantagen vilket gör att de inte kan utbilda sig vidare utan fastnar på tobaksplantagen. Det blir en ond cirkel.

Ida Arnesson berättar att många skolungdomar som har besökt föreläsningen väljer att avstå att bruka tobak.

– Andra ungdomar som valt att inte bruka tobak inser vilket bra val de redan har gjort.

Hon säger också att tobaksbolagen använder sig av ungdomar som arbetskraft samtidigt som de marknadsför sig till den åldersgruppen.

– Vår föreläsning visar också vilken typ av reklam som tobaksbolagen använder för att locka ungdomar att bruka tobak.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om