Att det första exemplaret av Green Wave 515 ER (E står för eldrift, R för rorkult) nu kommit i vattnet känns förstås skönt för Garptecs vd Arne Åkerman och de övriga sex anställda. Hela båtbranschen nedgång har slagit hårt även mot Garptec, som i fjol vi den här tiden hade 13 anställda.
- Visst har vi märkt av nedgången, precis som alla andra båttillverkare. Men kommer vi bara ut med den här modellen på ett bra sätt, borde marknaden vara intresserad - driftkostnaden ligger bara cirka en krona per timme.
Ny lina
Den nya modellen av Garptecs nya glasfiberbåt finns i fyra olika modeller, men det mest sensationella är den nya "motorn", som kommer upp i över sex knop i vattnet på "full gas".
- Vi är mycket nöjda med båtens prestanda. På en laddning kan man ta sig 25-30 distans, alltså mer än sju timmars körning. På displayen vid gasreglaget kan man enkelt läsa av fart, strömförbrukning, procent kvar av batterikapaciteten och antal nautisk mil kvar att köra innan laddning, säger Arne Åkerman medan vi ljudlöst glider mot Gränsö kanal.
Den nya tidens elbåt är här
Det känns nästan magiskt att glida omkring på Lucernafjärden i den nya vita båten. Med den nya elmotorn går båten så tyst att inte ens svanen vi passerar på en meters håll flyttar på sig.- Jag tror verkligen på den här skapelsen, den nya drivlinan fungerar perfekt, säger konstruktören Arne Åkerman.
Ljudlöst glider den nya eldrivna båten in i Gränsö kanal. Snart kommer även en modell med segel och en med solcellsdrift.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!