Än är inte snön borta från marken, men turistföretagen planerar förstås för fullt inför sommaren. Som ett led i detta deltog ett stort antal företagare, plus en rad tjänstemän och politiker, i ett möte i Kalmar på tisdagen.
Niklas Lind, marknadsansvarig på Västervik Framåt, var en av dem som var där. Han berättar att de var ett 60-tal personer. Nästan 20 företag per destination fanns representerade inom ramen för det samarbete som startade redan i fjol.
– Det var då som vi gjorde gemensam sak och skapade ett eget varumärke i den här regionen, säger han.
Han syftar på förkortningen VVV, som står för de tre destinationerna Västervik, Vimmerby, Visby. I november förra året hade Västervik Framåt, ihop med Vimmerby, ett möte i Stockholm med Destination Gotland.
Senare har landshövdingen Thomas Carlzon – som sitter nere i högra hörnet på bilden – uttryckt önskemål om att få vara med på ett möte, och det var skälet till att det förlades till Kalmar.
Den glädje och energi som bilden visar, stämmer också med hur dagen sedan blev, intygar Niklas Lind, när vi når honom på telefon på tisdagskvällen:
– Det var en sådan energi och vilja att vi åker härifrån med tusen idéer. Det finns en otrolig kollektiv vilja att göra saker tillsammans.
En sak som diskuterades mycket var hur man kan förlänga säsongen i båda ändar. Även om Destination Gotland bara trafikerar Västervik–Visby från början av juni till mitten av augusti, finns det ju fortfarande möjlighet att åka via Oskarshamn.
– Vi pratade också om hur vi kan jobba med utbildning och kompetensförsörjning tillsammans, säger Niklas Lind.