Det började då mopederna föddes

Att ha ett intresse är en sak, att bygga ett helt museum för något man gillar visar på ytterligare en dimension.
- Jag var med när de första mopederna kom på 50-talet. Min första var en Velmo med en hjälpmotor på framhjulet, berättar Bosse Ellergren på mopedmuseet i Hjorted.

Västervik2009-10-17 04:05

Det började alltså med mopeder under en tid då Bosse var 10-11 år, i början på 1950-talet.
Då bodde Bosse i Sollentuna och när hans äldre kompisar skaffade sig en moped fick han ett stort intresse som har följt honom genom livet.
- Dåtidens mopeder behövde inte skattas eller försäkras och inte heller något körkort för att köra. Det vara bara att kasta sig på och köra...

Byggt ett museum
Bosse fick sin första moppe i konfirmationspresent 1954, en Velmo som hade en hjälpmotor på framhjulet och kallades "flygande tefatet". Varför?
- Du ser själv, med locket på motorn såg den ut som ett tefat, säger Bosse.
Priset var omkring 100 kronor, en hel del pengar på denna tid.
Motorer, mopeder och motorcyklar har sedan följt Bosse under livet, där han bland annat jobbade som taxichaufför i Stockholm under 30 år. Till Hjorted kom han och sambon Pamela för 11 år sedan.
- Visst är det en dröm att få bygga upp ett museum för något man gillar. Det är inget som är ekonomiskt försvarbart, men jag gör det för att kunna visa upp mycket av en gammal kultur. Visst handlar det om nostalgi, men i dag är vi många som gillar mopeder och vill veta mer om dess ursprung, menar Bosse.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om