Mycket av det som Uppdrag Granskning visade i sitt program var gamla nyheter. Det har vår tidning skrivit om i flera artiklar mellan 2014 till 2016. Det gällde framförallt det faktum att ambulansflyg aldrig skulle kunna landa på Mommehåls flygplats samt att Jetplan inte har någon möjlighet att ta sig ner på landningsbanan då de kräver en längre landningsbana än 1 200 meter samt att den ska vara 40 meter bred.
När vår tidning hösten 2014 talade med ambulansflyget sa de uttryckligen att de aldrig kommer att landa på Mommehål, tack vare att banan bland annat inte hade tillräckligt med belysning samt att säkerheten inte alls var av den kvalitet som krävs. Senare har vår tidning talat med flygbolaget Next Jet i Bromma som flyger Jetplan som också kräver längre banor. Allt har redovisats i artiklar i vår tidning.
Allt framgick inte
Det Uppdrag Granskning redovisade i sitt program var inte allt. Det finns mycket mer.
I en rapport från VTI (Statens väg-och transportforskningsinstitut) som skickades till kommunen hösten 2016, framgår det att Mommehåls flygplats inte har den bärighet som krävs för att Jetplan ska kunna landa där. Den rapporten diariefördes inte utan den redovisades först efter det att landningsbanan var förlängd med 400 meter.
- Det var först efter det att vi begärde ut den handlingen av kommunen som den diariefördes, men då var redan flygplatsen förlängd, säger Lars-Göran Svensson, reporter vid Uppdrag Granskning.
Rapporten visar att asfalten på de 800 meter långa landningsbanan var i så dåligt skick att den var tvungen att asfalteras om till ett belopp av minst 15 miljoner kronor.
- Nu står kommunen med 400 meter godkänd landningsbana och 800 meter icke godkänd landningsbana. Det kommer aldrig att kunna landa några större plan på banan om den inte åtgärdas.
Enligt VTI:s rapport har Mommehåls landningsbana ett värde av 6 PCM. För att vara godkänd krävs det minst 20 PCM.
Låg hyra
Flygklubben i Västervik betalar en hyra till Västerviks kommun för att använda sig av Mommehåls flygplats på 600 kronor i månaden.
- Kommunens årliga kostnad för Mommehåls flygplats är 500 000 kronor. Jag undrar hur många föreningar i Västerviks kommun som har den ekonomiska uppbackningen, säger Lars-Göran Svensson.
Med tanke på all fakta som redan fanns innan kommunfullmäktige fattade sitt beslut om förlängning av landningsbanan i Mommehål är det obegripligt att beslutet togs.
Harald Hjalmarsson (M) var drivande i att beslutet skulle fattas. Han var dock en av få politiker som berättade öppet om vad kostnaden skulle bli för en förlängning av landningsbanan. Det sa han i en av vår tidnings artiklar 2015.
Han var inte ensam politiker som krävde förlängning.
Christina Sundsmon (WeterwiksPartiet) drev frågan starkt samt Tommy Ivarsson (Sverigedemokraterna).
Socialdemokraterna var splittrade men efter brevet där sjukhuschefen Henrik Holmberg ser fördelar för Västerviks sjukhus med en förlängd landningsbana stödjer man beslutet. Hade inte socialdemokraterna stött förslaget skulle även Miljöpartiet röstat nej till förslaget. Nu lade man ner sina röster.
- Vi har alltid varit tydliga med att vi inte ville ha en förlängning av flygplatsen för att man inte vet hur kommunens dricksvattenförsörjning påverkas, säger Anna Bodjo.
Är det ok att lägga ner rösterna då?
- Våra röster gjorde inte någon skillnad som läget var då. Vi valde att lägga ner rösterna för den majoritet vi sitter i (Centern och Socialdemokraterna). Vår ståndpunkt är klar men den ses inte i de voteringar som har gjorts, säger Anna Bodjo (MP).
Nu har Västervik en flygplats som är 1 199 meter men som inte kan användas till någonting mer än vad den kunde användas till innan landningsbanan blev förlängd, till en kostnad av tio miljoner kronor.