Det berättar Christer Lundh och Jorge Chávez. Christer är administrativ chef på enheten för kommunservice och Jorge digital utvecklingsledare.
Möjligheterna för vilka tjänster kommunen kan erbjuda på nätet växer hela tiden. Senast ut, den 1 mars var ansökan om ekonomiskt bistånd, beställning av tjänstgöringsintyg och ansökning om parkeringstillstånd för rörelsehindrade.
– Det är viktigt att vi är digitala, så att invånare i kommunen ska kunna använda kommunala tjänster när det passar, för en enklare vardag. Vi måste se vår verksamhet från medborgarnas perspektiv, säger Christer Lundh.
Allt man behöver göra är att gå in på kommunens hemsida och skapa en användare till mina sidor med hjälp av sitt bank-id och sedan får man tillgång till en uppsjö av tjänster. Här kan man till exempel ställa sig i tomtkö, ansöka om sophämtning eller beställa en kopia på sina skolbetyg.
– En av de största fördelarna är att det är en säker inloggning och signering. Och Mina sidor är ett privat utrymme, där kan inte vi som kommun heller gå in och titta, säger Jorge Chàvez.
Användaren kan också se allt inskickat material, när det är inskickat, om det är mottaget och vilken handläggare som har hand om ärendet. Om det behövs kompletteringar kan handläggaren be om det direkt och användaren skicka in, utan fördröjningen som blir när man ska skicka brev fram och tillbaka.
E-tjänsten är också kopplad till andra tjänstedatabaser, som till exempel Skatteverket, så information härifrån hämtas automatiskt.