Egil och Kerstin Bergström är inte direkt några doldisar i Västerviks kommun. De har i snart 50 år verkat i träskeppens tjänst, fostrat fem söner i samma anda och enträget kämpat för det de tycker är en självklarhet – att bevara ett värdefullt kulturarv i form av Vega och Linnéa, samt flera andra skepp. Att bygga upp ett centrum för bevarande och överförande av kunskap när det gäller skeppsbyggnad och allt som hör samman med det kulturarvet.
– Men vi kan inte lägga 50 år till, inte våra söner heller. Händer det inget under det här året så börjar vi sälja av våra skepp, säger Kerstin Bergström.
– Förmodligen säljs de utomlands.
Ett skepp som bostad
Det har skrivits en hel del om familjen Bergströms arbete för bevarandet av skeppen Linnéa och Vega. En historia som började 1968 när Egil och Kerstin köpte Linnéa och under sju år bodde ombord med sina barn, och efter de åren seglade henne med olika grupper.
1976 flyttade familjen till Källvik, ett år senare köpte de hus i Gamleby. Linnéa seglades sommartid, resten av året arbetade de som lärare.
I mitten av 1980-talet dockades Linnéa i Söderköping för att genomgå en större renovering. Egil Bergström byggde om sågen i Oxebo för att kunna såga elva meter långa plank. Han byggde även en verkstad i delar och renoverade Linnéa tillsammans med flera andra skeppsbyggare.
Räddade Vega
Under den här tiden blev de ägare till ännu ett skepp. Vega hade sjunkit i Stockholms hamn 1985, skänktes till Naturhistoriska Riksmuseet och dockades på Finnboda varv. Tanken var att fören skulle användas i en utställning, resten av skeppet skulle förstöras. Synd, tyckte Egil Bergström.
– Efter lite kontakter fick vi henne till skänks. Vi bildade stiftelsen Människan och havet, som äger henne. Linnéa bogserade Vega till Norrköping 1986, där hon låg under tre år och användes bland annat till en del ungdomsprojekt i samarbete med Norrköpings kommun.
1989 bogserades Vega till Gamleby. Planerna på ett friluftsmuseum vid Lögarbergen i Västervik var långt framskridna, men blev av olika anledningar inte av.
– Vi letade istället mark att anlägga en egen träskeppshamn, och hittade arrendemark vid Casimirsborgs strand på Norrlandet.
Byggde ett varv
Hösten 1990 började Egil Bergström arbetet med att bygga ett träskeppsvarv. Här finns ett sågverk som klarar 15 meter långa plank, räls och vagnar, kranar och taljor som klarar transporter och lyft. Varvet är utrustat med smedja, en 70 meter lång slip och en verkstad med specialbyggda maskiner som klarar att hantera de långa ämnen som behövs för att bygga och renovera stora träskepp.
– Det var jag, tre av sönerna, deras flickvänner och lite annat folk som jobbade här då, säger Egil Bergström.
Kerstin Bergström har hela tiden funnits med i verksamheten, men har samtidigt varit den som försörjt familjen genom sitt arbete som lärare.
– Vi klarade oss också tack vare de pengar Linnéa kunde segla in. Hon fick hjälpa till att bekosta renoveringen av Vega.
Hoppas på bidrag
I oktober 1992 togs Vega upp, i juni 2006 sjösattes hon. Två år senare seglade hon för första gången i stiftelsens ägo. Sedan dess har hon gjort flera långseglingar, och vunnit The Tall Ships Race 2014.
Sedan december 2011 har Linnéa legat uppe för renovering. Ett arbete som går långsamt eftersom det nästan enbart är Egil Bergström som arbetar med renoveringen.
– Om hon ska sjösättas eller inte är en fråga om pengar.
Paret Bergström har länge strävat efter att utveckla varvet till ett centrum för bevarande av gamla träskepp. Där ska det även pågå kursverksamhet.
– Vi har sökt medel, bland annat från Allmänna arvsfonden. Vi hoppas även på Västerviks kommun. Vi behöver tre miljoner kronor per år för att få varvet att gå runt. Vi tycker att det är mycket märkligt att det läggs så lite pengar på att bevara det kulturarv som de här skeppen innebär. De är ju ett lika viktigt arv som bondgårdarna på landsbygden.