Antalet resande med stadstrafiken har ökat kraftigt under perioden och genomförda satsningar och utvecklingsåtgärder har varit framgångsrika, visar undersökningen som kommunstyrelsens förvaltning har gjort. Rimligen bör det även kunna sägas om de centrala hållplatsernas lokalisering, skriver man i rapporten.
- Resandet har dubblerats efter KLT:s förändring. Det är inte den bilden som vi politiker får till oss efter den kritik som riktas mot KLT, säger Tomas Kronståhl (S), kommunstyrelsens ordförande.
Några lyckade satsningar på fler turer och utvidgade sträckor är Västervik-Gunnebo och mellan Västervik och Gamleby.
Beror det ökande reseantalet mellan Västervik och Gamleby på att tågen på Tjustbanan inte har gått i den utsträckningen som är planerat, då många tåg varit inställda?
- Nej, det ror jag inte. Så många tåg har inte varit inställda. Det är en stor rörlighet mellan Västervik och Gamleby främst av studerande.
Ökning i länet
Resande mellan Västervik och Vimmerby samt till Hultsfred har också ökat kraftigt. Även bussresandet till Kalmar har ökat.
- Det är roligt att passagerarantalet har ökat på länsväg 40.
Harald Hjalmarsson (M) tycker också det är en bra utveckling.
- Kollektivtrafiken kommer att öka. Det är jag helt övertygad om. Det är bra att vi har en ständig diskussion med KLT om resandet.
Det finns dock en sträcka som inte har någon bärighet och som har fått läggas ner.
- Det är synd att man inte har kunnat locka fler passagerare mellan Piperskärr och till centrum så att man kunnat ha en bärighet i på den linjen, men det kommer nog det också, säger Tomas Kronståhl.