2015 beslutade kommunfullmäktige om en handelspolicy för Västerviks kommun.
I en kompletterande del gjordes en utredning om e-handel, och vad den ställer för krav på kommunens handelspolicy.
Ärendet togs upp i kommunstyrelsen under hösten 2015 men återremitterades då inte tillräcklig fokus på e-handelns möjligheter behandlades.
– Man ville förtydliga hur kommunen ska verka för bättre förutsättningar för e-handel samt förtydliga målen så att fokus ligger på våra lokala företag, försäljning och sysselsättning, säger Anders Björlin, kommundirektör.
Snabb utveckling
På senare år har e-handelns utveckling accelererat. Statistik från 2016 visar på en årlig tillväxt på i genomsnitt 19 procent. Det kan jämföras med tillväxten för traditionell, butiksbaserad handel, som under samma mätperiod låg på 5, 8 procent.
E-handeln står nu för nästan åtta procent av den totala handeln och omsättning och andel ökar kontinuerligt. 2016 omsatte e-handeln nästan 58 miljarder kronor.
– Den här frågan är otroligt viktig, men den är väldigt svår, säger Mats Hugosson (C), förste vice ordförande i kommunstyrelsen.
Han refererar till ett nyhetsinslag där man beskrev hur e-handeln exploderar. Rubriken var "E-handeln tar död på städerna".
– E-handeln är ett svårt ämne. Man vet att e-handeln finns och att den påverkar, men det har gått så fort så jag har inte hängt med i det här, säger Mats Hugosson.
Beslutet som kommunstyrelsen tog i veckan blev att återremittera ärendet ännu en gång. Mats Hugosson tror att det kan ge ett bättre underlag för beslut.
– Målen var otydliga och vi kände att det kunde misstolkas. Därför var vi rörande överens om att vi återremitterar ärendet, säger Mats Hugosson.
Vad kan ni som kommun göra?
– Man måste vara medveten om att e-handeln finns och se hur man bör förhålla sig till den. Det finns butiker som har anpassat sig genom att själva ha både e-handel och den fysiska butiken, det är ett sätt att överleva och fortfarande finnas kvar. Utformning av staden och tillgängligheten är viktiga frågor som vi måste titta på.