E-handeln växer för varje år: "Jag hänger inte med"

Att köpa varor via internet blir allt vanligare. Statistik från 2016 visar på en årlig tillväxt på i genomsnitt 19 procent. För politikerna är det en svår fråga att hantera.
Det har gått så fort så jag har inte hängt med i det här, säger Mats Hugosson (C), förste vice ordförande i kommunstyrelsen.

Allt fler handlar sina varor via nätet. Foto: Ellinor Harrysson

Allt fler handlar sina varor via nätet. Foto: Ellinor Harrysson

Foto:

Västervik2017-05-28 09:20

2015 beslutade kommunfullmäktige om en handelspolicy för Västerviks kommun.

I en kompletterande del gjordes en utredning om e-handel, och vad den ställer för krav på kommunens handelspolicy.

Ärendet togs upp i kommunstyrelsen under hösten 2015 men återremitterades då inte tillräcklig fokus på e-handelns möjligheter behandlades.

– Man ville förtydliga hur kommunen ska verka för bättre förutsättningar för e-handel samt förtydliga målen så att fokus ligger på våra lokala företag, försäljning och sysselsättning, säger Anders Björlin, kommundirektör.

Snabb utveckling

På senare år har e-handelns utveckling accelererat. Statistik från 2016 visar på en årlig tillväxt på i genomsnitt 19 procent. Det kan jämföras med tillväxten för traditionell, butiksbaserad handel, som under samma mätperiod låg på 5, 8 procent.

E-handeln står nu för nästan åtta procent av den totala handeln och omsättning och andel ökar kontinuerligt. 2016 omsatte e-handeln nästan 58 miljarder kronor.

– Den här frågan är otroligt viktig, men den är väldigt svår, säger Mats Hugosson (C), förste vice ordförande i kommunstyrelsen.

Han refererar till ett nyhetsinslag där man beskrev hur e-handeln exploderar. Rubriken var "E-handeln tar död på städerna".

– E-handeln är ett svårt ämne. Man vet att e-handeln finns och att den påverkar, men det har gått så fort så jag har inte hängt med i det här, säger Mats Hugosson.

Beslutet som kommunstyrelsen tog i veckan blev att återremittera ärendet ännu en gång. Mats Hugosson tror att det kan ge ett bättre underlag för beslut.

– Målen var otydliga och vi kände att det kunde misstolkas. Därför var vi rörande överens om att vi återremitterar ärendet, säger Mats Hugosson.

Vad kan ni som kommun göra?

– Man måste vara medveten om att e-handeln finns och se hur man bör förhålla sig till den. Det finns butiker som har anpassat sig genom att själva ha både e-handel och den fysiska butiken, det är ett sätt att överleva och fortfarande finnas kvar. Utformning av staden och tillgängligheten är viktiga frågor som vi måste titta på.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om