E22:s nya vägsträckning "en chock"

I början av maj satte Vägverket ner foten om E22:s nya vägsträckning mellan Gladhammar och hyttan. Gladhammarsbon Thomas Hedfors är kritisk.

Thomas Hedfors har tagit fram ett eget förslag till sträckning av E22.

Thomas Hedfors har tagit fram ett eget förslag till sträckning av E22.

Foto: Ulrik Alvarsson

Västervik2018-05-14 18:00

Vägverkets besked möttes med glada tillrop från kommunledningen. Länge såg det ut som att Vägverket skulle nöja sig med en upprustning av den befintliga vägsträckningen. Nu valde man istället en helt ny sträcka som kommer att ge en restidsförkortning.

I Gladhammar är bybon Thomas Hedfors desto mer kritisk. Han är väl insatt i Trafikverkets utredningsmaterial, och har redan tidigare varnat för vad ett vägbygge kan betyda. Runt Gladhammar finns stora kultur- och naturvärden: Natur och odlingslandskap som klassas som riksintresse, och fina byamiljöer.

För några år sedan pekade Trafikverket ut fyra tänkbara alternativ:

* Alternativ gul: Den nordligaste sträckningen. Det billigaste alternativet, men också det alternativ som innebär minst påverkan på känsliga kultur- och naturmiljöer. Nackdelen är en jämförelsevis lång restid.

* Alternativ grön. Ett mellanalternativ som förkastades efter som det skulle kräva rivning av en ladugård som är boplats för sällsynta fladdermöss.

* Alternativ blå och röd. De sydligaste sträckningarna. Dyrast att bygga, men kommer enligt Trafikverket att löna sig samhällsekonomiskt på sikt eftersom de erbjuder de största restidsförkortningarna. Sträckningarna går genom känsliga områden.

Trafikverket har fastnat för en kombination mellan blå och röd.

Thomas Hedfors säger att han blev chockad när han fick höra talas om myndighetens val.

– Jag tyckte att deras egen utredning var så tydlig med de negativa miljöeffekterna. Man tycks enbart ha tittat på de ekonomiska vinsterna, och inget annat.

Han är kritisk till hur Trafikverket gör de beräkningarna. Då räknar man inte bara antalet fordon, utan viktar olika typer av trafik. Kan man till exempel spara tid åt tung trafik värderas det högre än persontrafik.

Hedfors har fått ta del av de parametrar som används i beräkningarna.

– Det är många konstiga saker man stoppar in i beräkningarna. När jag pratat med Trafikverkets personal verkar de inte själva förstå hur beräkningarna går till.

Han har tagit fram en egen sträckning som liknar det gula alternativet. Genom att skapa, en som han tycker, smidigare trafiklösning för resande till och från väg 40 så anser han att alternativet mer tid än de blå och röda alternativen – utan att gå genom känsliga områden.

Den stora skillnaden mot Trafikverkets förslag är att han drar vägen rakt över sjön Hyttgöl.

– Det är en grund sjö, utan stora naturvärden, säger Thomas Hedfors.

Han tycker dock att det verkar som att Trafikverket bestämt sig definitivt.

– Min vädjan till kommunen är att de ska verka för att mitt förslag gås igenom ordentligt.

Axel Werner projektledare på Trafikverket har tittat på Hedfors förslag.

– Det bygger på det gula förslaget, och vi bedömer att samhällsnyttorna är desamma. Däremot innehåller förslaget ett brobygge som vi bedömer skulle bli dyrt.

Därför anser Trafikverket att de inte vill gå vidare med Hedfors förslag.

Axel Werner medger att de blå och röda alternativen är de som innebär störts ingrepp i natur- och kulturmiljöerna.

– Samtidigt ska man inte överdriva intrånget. Vägen kommer inte att gå genom mark som är klassad som Natura2000 eller naturreservat.

Pengar finns avsatta för projektet i den nationella trafikplanen 2024.

– Det kan starta lite tidigare, eller lite senare, men det är då pengarna finns, säger Axel Werner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!