I början av januari stängdes delar av Hamngatan av för biltrafik ut från centrala Västervik. Anledningen var att minska olycksrisken för cyklister och gångtrafikanter som samsades med bilar på gatan. Trafiken ut från centrum tar därför andra vägar och en gata som har blivit mer trafikerad är Östra Kyrkogatan, säger de boende där.
- Situationen är helt ohållbar. Bullret i huset är alldeles för högt sedan trafiken ökat med 75 procent, efter det att Hamngatan stängdes av, säger Lars Gigård, som bor på Östra Kyrkogatan.
Han menar att när personbilarna kör förbi huset bullrar det från gatstenen som är beläggningen på Östra Kyrkogatan.
- Många bilar kör dessutom för fort utanför våra hus som ligger mot slutet av gatan.
Uppvaktat kommunen
I gårdagens tidning skrev vi en artikel om hur avstängningen av Hamngatan har påverkat övriga trafiken i Västervik. På en direkt fråga om enkelriktningen av Hamngatan har påverkat övriga trafiken i Västervik, svarade Christer Ramström:
- Nej, inte som jag har fått höra eller fått några synpunkter på.
Lars Gigård och Per Larsson som båda bor på Östra Kyrkogatan känner att det påståendet inte stämmer.
- Den sjätte januari besökte vi kommunen för att vi befarade att trafiken skulle öka kraftigt. Då fick vi träffa dem en kort stund.
Mötet resulterade ändå i att kommunen skulle mäta trafiken och hastigheten.
- Men det blev helt fel. Man satte mätutrustningen 35 meter från korsningen Storgatan-Östra kyrkogatan och där har inte bilarna fått upp någon hastighet, säger Lars Gigård.
Kör in i huset
Flera gånger efter det att Hamngatan blivit avstängd har det hänt att bilar har kört in i Per Larssons hus. Färgen på fasaden är borta och det finns märken i träpanelen.
- Jag bor i korsningen Östra Kyrkogatan-Hospitalsgatan och när lastbilar ska lasta av mat och annat till det särskilda boendet Annagården, mittemot mitt hus så får bilar väja för lastbilarna och då kör de in i mitt hus.
Både Lars Gigård och Per Larsson anser att kommunen borde ha valt ett annat alternativ än att enkelrikta Hamngatan.
- Man kunde låta cyklisterna cykla på Rådhusgatan som är en parallellgata till Hamngatan i stället.