Sommaren 2017 har inte varit någon rekordsäsong för Destination Gotland.
Harald Hjalmarsson har talat med några anläggningar på ön och de flesta har tappat runt 3-4 procent, även om inte säsongen är slut ännu.
– De som håller förra årets siffror är mycket nöjda, men de flesta har tappat litegrann. Kneippbyn har till exempel tappat fyra procent, säger Harald Hjalmarsson.
Statistik visar att högsommarresandet till Gotland minskade med 3, 4 procent 2017, jämfört med förra årets säsong, mätt under perioden 19 juni till och med 14 augusti.
– Min bild är att turisterna inte i så stor utsträckning flyger, utan det är mycket mer bil och båt man åker. Ändå ser man att resandet med båt har minskat, säger Harald Hjalmarsson.
När det gäller sträckan Visby-Västervik är siffrorna betydligt bättre. + 22 procent, jämfört med 2016 års säsong.
– Vi ser att Västervik är en populär rutt och jag uppfattar det som att näringsidkare i vår kommun är hyfsat nöjda med säsongen, även om man tyckte att det var en svag början. Överlag verkar det vara mer positivt för Västervik än vad det var för Gotland.
Nu vill Harald Hjalmarsson diskutera hur man skulle kunna utveckla Gotlandstrafiken till nästa år med fler turer mellan Visby och Västervik.
– Till att börja med tycker jag redan att vi nästa år ska utöka med två dubbelturer per dag, istället för en. Det finns ett underlag för det, och man får ytterligare 60 000 besökare på ön för en relativt liten insats, säger Harald Hjalmarsson.
Västerviks kommun äger hamnen, och därför har de ett ansvar menar Hjalmarsson.
– Det finns saker i Västervik som behöver analyseras, och eventuellt förbättras. Jag tänker bland annat på hur man rent fysiskt, om man är fotpassagerare, tar sig från Lucernan in till centrum.
Tidigare säsonger har taxi och kollektivtrafik varit lösningen. Harald Hjalmarsson skulle gärna se att även järnvägen utnyttjades för att optimera kollektivtrafiken ut till färjan.
– Bussar som kommer ifrån Stockholm och Göteborg skulle också kunna anpassa sina tider till färjan. Det går att göra mycket.
Harald Hjalmarsson har undersökt om det finns tillräckligt med båtar för att utöka trafiken, vilket det gör.
– Det är viktigt att vi fortsätter att utveckla och förstärka Gotlandstrafiken. Att köra två dubbelturer per dag istället för en är inte omöjligt.