En hemtjänsttagare ramlade. Vid en första kontroll verkade personen må bra. När hemtjänstpersonal återvänder några timmar senare har personens hälsa försämrats, och ambulans tillkallas.
Så långt låter det enkelt, men när en anhörig senare anmäler omsorgsbolaget Mera Resurs för hanteringen av ärendet blir det mer komplicerat. I hushållet bodde två personer som var anslutna till varsitt bolag. Först kallades fel bolag, Attendo, till lägenheten. Mera Resurs undersköterska och kommunens sjuksköterska kom båda till platsen kort inpå. Det var Mera Resurs personal som någon timme senare upptäckte att brukaren inte mådde bra.
Den anhörige har bland annat kritik mot hur Mera Resurs agerade i det senare skedet. Ivo skriver dock att det är svårt att utifrån journalanteckningar bilda sig en uppfattning om vad som gjorts.
Däremot skriver myndigheten, att när det som i det här fallet är tre olika parter inblandade måste det finnas en tydlig ansvarsfördelning.
Jason Cruseman, delägare i Mera Resurs, håller med om det sistnämnda.
– Det var vad vi själva föreslog efter att ha gått igenom händelsen. Kommunen bör sammankalla till en behandlingskonferens för att klargöra hur samarbetet ska fungera.
Han säger att bolagets personal agerade korrekt, och tycker att bolaget orättvist pekats ut. Långsiktigt vill han att bolaget ska ges förtroendet att använda sina egna trygghetslarm och sjuksköterskor.
– Då skulle det vara klart att vi hade totalansvaret. Det skulle bli tryggare för brukaren.