Fler som ska samsas på samma vägbana i olika hastigheter kan bli ett recept på farliga trafiksituationer nu och kanske ännu mer i framtiden. För försäljningen av elcyklar fortsätter att öka.
Därför måste också infrastrukturen hänga med. Det menar Klas Elm som är vd på Svensk cykling, som är en paraplyorganisation för cykelorganisationerna i Sverige.
– Det går inte nödvändigtvis fortare men det blir större skillnader i hastighet mellan olika trafikanter. Det gör att man måste ha möjlighet att köra om, bland annat. Det i sig innebär att man måste skapa bättre infrastruktur, säger han.
Elcyklar vinner mark, det kan man konstatera även i Västervik där de är ett allt vanligare inslag i gatubilden.
Enligt Svensk cykling fortsätter försäljningen av elcyklar att öka kraftigt. Nu har över 100 000 elcyklar sålts i landet. Det gör att elcyklar utgör 19 procent av den totala cykelmarknaden, vilket Svensk cykling menar är att jämföra med hur det ser ut i resten av Europa.
För att skapa säker cykling menar Svensk cykling att kommunerna måste hänga med och ha en plan för utvecklingen. Hur långt man kommit i arbetet beror på kommunen.
– Mellan kommunerna varierar det väldigt mycket. En del, de större oftast, har haft planer och strategier länge. Det handlar om att göra längre stråk och bredare gång- och cykelvägar, bland annat.
Han säger att det ofta handlar om vem som har rätt till den begränsade ytan som finns.
– Det handlar om hur en kommun prioriterar, vem har rätt till ytan mellan husen? En sätt är att bilarna får maka på sig.
Han tar upp parkerade bilar som exempel.
– I dag får man på de flesta gator parkera sin bil längs med vägen, man kanske måste ta bort rätten att parkera, då frigörs stora ytor som kan göra det säkrare för de som går och cyklister.
Enligt Svensk cykling finns det många sätt att förbättra trafiken på, men då måste det finnas en plan för framtiden.
– Och sådana planer måste vara långsiktiga. Det som det till slut handlar om är vilken typ av stad vi som bor i den vill ha.