Det var alla elever som går första året i Samhällsvetenskapliga programmet 1B, som fyllde Västerviks gymnasiums aula under torsdagen.
- Eleverna har arbetat med detta i sex veckor. De har skrivit resolutioner i sju klausuler som tar avstamp i FN:s Generalförsamlings Agenda 2030, säger Daniel Idlund, lärare i samhällskunskap.
Frågorna som togs upp var bland annat jämställdhet, terrorism, social frågor, välfärd och miljö, där Östersjön stod i centrum.
Debatt
Eleverna var indelade i olika grupper som dels hade skrivit en resolution och elever som skulle bemöta resolutionen. Eleverna fick gå fram på aulans scen och inför alla berätta vad som var bra samt vad som kunde bli bättre i resolutionen.
Philip Lindvall hade tillsammans med sin grupp skrivit om jämställdhet.
- Det är en stor och viktig fråga som berör många människor. Vi vill lyfta frågan för vi anser att det inte görs tillräckligt.
Finns det mer att göra i den frågan?
- Det finns alltid mer att jobba med. Samhället måste bli mer jämlikt, säger Philip Lindvall.
Nicolas Khundet Rooth, ansåg att resolutionen som presenterades kunde vara mer djupgående.
- Vår grupp har haft möjlighet att läsa och besvara resolutionen om jämlikhet. Vi anser att det finns saker som kan förbättras i den.
Vad är det?
- Det finns skadliga traditioner i världen, bland annat könsstympning. Människor som kommer från de länderna där könsstympning praktiseras tar med sig de handlingarna när de kommer till Europa. Om de människorna får mer kunskap och får möjlighet att tala med varandra på sitt eget språk skulle traditioner som könsstympning minska då informationen går ut till flera, säger Nicolas.