Det säger gymnasiechef Jörgen Jonsson apropå Skolinspektionens granskning.
Han berättar att gymnasieskolan, både nationellt och lokalt, jobbar för att utveckla och bli bättre på det hälsofrämjande arbetet – det vill säga att förebygga psykisk ohälsa bland eleverna.
– Hur pratar man med ungdomarna om studier och prestationer, som lärare, rektor, förälder, yrkesvägledare och så vidare? Vilken attityd har man? Sådant är viktigt att reflektera över, menar Jörgen Jonsson.
– Många högpresterande elever tror att loppet är kört om man inte får högsta betyg i allt. Och då är det viktigt att vuxna runt omkring kan förmedla att så inte är fallet, att det kommer fler chanser.
Skolinspektionens kritik som rör bristen på förebyggande arbete tar han till sig:
– Det här är något som vi är medvetna om och redan arbetar på att förbättra. Vi behöver systematisera vårt förebyggande och hälsofrämjande arbete. Som det är nu arbetar vi främst åtgärdande, säger han.
– Bland annat handlar det om att vi måste bli snabbare på att fånga upp signaler hos elever som är i riskzonen.
Kritiken som rör återkoppling är Jörgen Jonsson mer förvånad över.
Enligt granskningen får de högpresteranade eleverna inte alltid den respons på sin kunskapsutveckling som de behöver för att kunna gå vidare i sitt lärande.
Även betygskriterierna är otydliga och svåra att förstå, med undantag för någon enstaka kurs, anser eleverna.
Återkopplingen sker främst via en digital plattform som enligt eleverna kan vara svårtolkad. De uppger också i intervjuerna att de inte alltid ges möjlighet att prata med lärarna om hur de ligger till kunskapsmässigt och om hur de kan utvecklas och få ännu bättre resultat. Och just detta, att inte veta hur man ligger till kunskapsmässigt eller vad man behöver lägga krut på, är en källa till stress, beskriver de vidare.
– Min bild är att vi är tydliga när det gäller återkopplingen men här går ju upplevelserna isär. Vi får ta till oss av det här och fundera på hur vi kan bli ännu bättre på feedback. Det är för övrigt ett ständigt pågående arbete, och en ständig kvalitetsfråga, i skolans värld, säger Jörgen Jonsson.