Västerviks kommun ligger på 102 plats av landets kommuner vad det gäller elevernas kunskaper. Det är en liten försämring med året innan. Ewa Myhrén, utvecklingsledare för grundskolan, berättar:
– I mätningarna ser vi att eleverna har svårt att stava och sätta punkt på rätt ställe. I matematiken har de svårt med geometri samt lösa tal som uttrycks i skrift. Här når inte 15 procent av eleverna målet medan det är tio procent av eleverna som inte når målet i de övriga ämnesområdena.
För att minska andelen elever som inte klarar matten och svenska har man startat en stor satsning på samtliga skolor i kommunen.
– 180 lärare har under året deltagit i en fortbildning i ämnesmetodik och didaktik. Det senare betyder hur man undervisar.
För att öka elevernas kunskap kommer skolan att utgå från elevernas intresse och erfarenheter med koppling till läroplanen.
– Det blir roligt och spännande att följa det arbetet med mellan och lågstadiet.
Trygga elever
Ett område som man jobbat mycket med de senaste åren är hur trygga eleverna känner sig under tiden de är i skolan.
– Vi har de senaste åren jobbat mycket med kränkningar och likabehandling inom grundskolan.
Skolan i Västerviks kommun hade under ett antal år en sjunkande jämförelsetal mot andra kommuner i frågan om trygghet.
– Det pågående arbetet har börjat ge resultat. Det känns bra att det har blivit ett trendbrott. Vårt arbete börjar sätta sig och eleverna upplever våra skolor som tryggare, säger Ewa Myhrén.