I somras var nedläggningen nästan underskriven, men den fick liv igen efter det att Regionförbundet i Kalmar län hittade ett fel i Trafikverkets utredning om Tjustbanan.
- Jag såg felet redan vid sittande bord, säger Harald Hjalmarsson (M).
Tjustbanans dödskamp har varit lång. Den startade redan 2008, då kommunen tog initiativet till en diskussion med Trafikverket om att rusta upp banan och de fordon som trafikerade Västervik-Linköping. Det samtalet slutade med ett knivstick i hjärttrakten.
- Trafikverket sa rent ut att om vi inte själva inte tror på någon trafik på Tjustbanan så gör inte vi det heller och ser inte varför vi ska satsa pengar där, säger Harald Hjalmarsson.
Det fick till följd att kommunen köpte ett nytt fordon och satte det i trafik på Tjustbanan.
- Eftersom vi var den enda kommunen i landet som gjort en sådan satsning blev Trafikverket förvånade och lovade en satsning på Tjustbanan och Stångådalsbanan. Regionerna Kalmar och Östergötland satsade tillsammans 100 miljoner kronor och Trafikverket lovade satsa 100 miljoner kronor, säger Harald Hjalmarsson.
Satsningen räckte till att förbättra järnvägen mellan Linköping och Bjärka Säby. Men cirka 60 miljoner blev kvar hos Trafikverket. De pengarna vill regionerna att Trafikverket fortsätter att satsa på Tjustbanan.
För att få Trafikverket att lyssna togs ett beslut i de berörda kommunerna, från Kalmar - Linköping som trafikerar Stångådalsbanan och Tjustbanan mellan Västervik och Linköping.
- Vi kom överens om att satsa 500 miljoner kronor och att Trafikverket skulle satsa på en upprustning de också, säger Harald Hjalmarsson.
Samtidigt som man var överens i kommunerna fattade den dåvarande regeringen ett beslut i motsatt riktning.
- Då var vi tvungna att göra en åtgärdsvalsstudie, den studie vi hade gjort innan godkändes inte, säger han.
Läs mer i fredagstidningen!
En långkörare som tuffar på
Tjustbanan har svävat mellan liv och död i flera år.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!