Endast 23 procent av tågen gick i maj: "Finns många brister"

Under 2017 har ovanligt många tåg ställts in på Tjustbanan mellan Västervik och Linköping. I maj var det endast 23,1 procent av tågen som gick som planerat, motsvarande siffra för augusti var 40,3 procent. Nu kräver kommunstyrelsen förbättring.

Conny Tyrberg (C). Foto: Ellinor Harrysson

Conny Tyrberg (C). Foto: Ellinor Harrysson

Foto:

Västervik2017-08-30 16:35

Vid det senaste kommunstyrelsemötet i måndags hade en representant från KLT bjudits in för att redovisa läget för Tjustbanan och Stångådalsbanan.
– Vi tycker inte att KLT uppfyller kraven. Tågen har inte fungerat och det finns många brister, säger Conny Tyberg (C), förste vice ordförande i kommunstyrelsen.

Statistiken talar sitt tydliga språk. Hittills i år har tågen inte gått fullt ut som de ska någon månad. I februari låg regulariteten på 83,7 procent, vilket är den bästa siffran hittills. 
Sämst siffra står maj månad för, då endast 23,1 procent av tågen gick som planerat.
– Det var knappt en fjärdedel av tågen som gick i maj, säger Conny Tyrberg.

Enligt KLT har problemen berott på att verkstaden i Kalmar varit överbelastad, något som ska vara löst inom kort.
– KLT har stora förhoppningar att det ska fungera i närtid, säger Conny Tyrberg. Vi hoppas att det är det som gäller nu, och att det blir bättre. Många resenärer har redan förlorat förtroendet för tågtrafiken.

Conny Tyrberg menar att det förmodligen är en mängd olyckliga omständigheter som gjort att man behövt ställa in tågen.
– Det har brustit på något sätt, men vi har ingen anledning att tro något annat än det som KLT säger.

Kommunstyrelsen kommer nu att lämna en skrivelse till landstingsstyrelsen och KLT, för att återigen understryka hur viktig järnvägen är för kommunen.
– Syftet är att få fram en åtgärdsplan som kommunstyrelsen kan känna sig trygg med. Något lite mer strukturerat och långsiktigt, säger Anders Björlin, kommundirektör.

Harald Hjalmarsson (M) menar att ansvarsfrågan måste lyftas.
– Det är inte trovärdigt när KLT säger att de ska lösa det, och istället prioriterar Stångådalsbanan. Att kompensera med bussar är inget fullgott alternativ, säger Harald Hjalmarsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om