Frågan om att utreda vad som krävs för att flyga linjeflyg vid Mommehåls flygplats var uppe i kommunfullmäktige den 25 april tidigare i år. Då var det Harald Hjalmarsson som tog upp frågan. Omröstningen slutade 23-30 mot att undersöka den möjligheten.
Den moderata partigruppen är inte så stor, så det måste ha funnit andra partier som röstade för det förslaget, vet ni vilka det var?
– Vi socialdemokrater var oeniga i den frågan. Jag röstade för medan andra röstade nej, säger Tomas Kronståhl.
Han menar att det har skett en förändring i linjeflyg frågan.
– Nu har Next Jet varit och tittat på Mommehåls flygplats och de är verkligen sugna på att trafikera Västervik och Arlanda morgon och kväll.
Anledningen till att Next Jet visar intresse för Västervik är att man vunnit en upphandling om flyg mellan Arlanda och Mariehamn på Åland. Avtalet är på fyra år, fram till 2020.
Utreder frågan
Kommunstyrelsen har beslutat att frågan om att bedriva linjeflyg på Mommehåls flygplats.
– Vi vill veta vad som krävs för att bedriva linjeflyg vid Mommehåls flygplats, vilka tillstånd som krävs från Trafikverket och vad prislappen kommer att bli, säger Tomas Kronståhl.
Han menar att det inte går att vänta med utredningen.– Erbjudandet är nu. Det är ett unikt erbjudande som ger möjlighet att flyga till Arlanda på bra tider till ett lågt pris.
Det brådskar för att ge ett svar till Next Jet om kommunen är villig att ta emot flygbolagets erbjudande.
Harald Hjalmarsson är kritisk till att majoriteten inte har tagit åt sig frågan förrän nu.
– Vi fick frågan redan i februari. Vi har gjort klokt i att gå långsamt fram, säger Tomas Kronståhl.