Respektlösa trafikanter har länge varit ett problem för räddningstjänsten. Det vanligaste misstaget är att bilister tränger sig förbi vid en olycksplats, trots räddningstjänstens stoppskyltar som talar om att det är förbjudet.
- Många tänker bara att "jag ska fram" och bryr sig inte om vad som händer på platsen. Går det inte att köra på vägen så händer det att folk kör på trottoaren bara för att komma förbi, säger Peter Helge.
Enligt honom är det oftast värre i de centrala delarna av Västervik, än vad det är på de större vägarna.
- Där är det dessutom svårare för oss att spärra av på ett bra sätt, till exempel om olyckan sker i en korsning.
Dödsolyckor
Grundregeln vid en olycka är att agera med sunt förnuft.
- Är man i stan kanske man kan titta på om man kan ta en annan väg, alternativt står man kvar tills man bedömer att man kan åka förbi. Vi strävar alltid efter att öppna vägen så fort som möjligt.
Bilisternas farliga beteende utsätter räddningspersonalen för stora risker.
- Det har hänt dödsolyckor i Sverige där personal har blivit påkörda. Jag vet att vägarbetare har samma dilemma. Man måste komma ihåg att vägen är vår arbetsplats. Vi finns inte där för att jävlas, vi finns för att hjälpa någon som har varit med om en olycka.
Det handlar också om att visa hänsyn för den drabbade, menar Peter Helge.
- För många är det en jätteobehaglig situation att bara hamna i trafikolyckan. Sitter man skadad är det inte så roligt om det kommer bilar och kör förbi.
Tar bilder
Att enbart stänga av det ena körfältet är sällan ett alternativ. Då brukar det istället bli risk för en ny olycka.
- Då brukar de som kör förbi vilja ta bilder, kanske titta på vad som har hänt. När de kommer vid olyckan bromsar de in, och de ser kanske inte bilen bakom just då, och då blir det en kökrock.
Uppmaningen är att hålla avstånd, likadant om man kör på stora vägen.
- Bromsar bilen framför måste man kunna stanna.
Numera spärrar räddningstjänsten alltid av vägen helt inledningsvis, för att sedan se när de kan öppna upp vägen igen.
- Förr hade vi kanske personal som kunde stå och stoppa trafiken, men det har vi inte längre. Nummer ett är alltid att säkra olycksplatsen, för att inte själv bli förolyckad.