Det menar Johan Thorsén, biolog vid Länsstyrelsen Kalmar län.
Från denna tid är det också flera fågelarter av sjöfåglar som ruggar, något som innebär att de byter ut sina gamla fjädrar mot nya.
– Det pågår under en månads tid efter häckningen och under den här perioden kan de tappa så mycket av vingpennorna att det blir mer eller mindre omöjligt för dem att flyga. Gräsänderna ruggar den närmsta tiden till exempel, säger Johan Thorsén.
Under ruggningen kan de alltså inte flyga bort från faror.
Han poängterar att vattenskoterkörningen inte borde vara något stort problem för fåglar, eller djur och natur överlag, så länge man håller sig till de trafikregler som finns.
Men kommer man för nära fågelfamiljerna som nu är ute och simmar kan familjerna splittras vilket gör ungarna exponerade och extra sårbara.
– De blir lätta byten för trutar till exempel. Men om inget händer hittar de strax tillbaka till varandra.
– Jag tänker att det är på vägen ut till farled som man bör iaktta extra försiktighet som vattenskoterförare. Men det gäller ju även båtförare. Kort och gott alla sjötrafikanter.
Något annat värt att tänka på är att man ska undvika grunda vattenområden, påpekar Johan Thorsén.
– I grunda vatten med mjuka bottnar finns risk för skador. Mjukbottnar är näringsrika och viktiga för både sjöfågel och fisk. Det är känsligt om bottensedimentet rörs upp.
Å andra sidan får du inte köra närmare land än 100 meter om farleden går närmare land än 300 meter (Källa: Länsstyrelsen).
Fotnot: Alla bestämmelser kring nykterhet, fartöverträdelser, väjningsregler och uppträdande till sjöss gäller för såväl vattenskotrar som för övriga båtar.
En vattenskoterförare kan även bli lagförd med stöd av Miljöbalken om han eller hon till exempel vistas i ett naturreservat under tider då detta är förbjudet.
Källa: Kustbevakningen