En polisanmälan är gjord och från landstingets sida ser man mycket allvarligt på händelserna.
– Det påverkar vår verksamhet i allra högsta grad, säger Eva Ingesson, bredskapsplanerare och tjänsteman i beredskap på landstinget i Kalmar län.
Enligt Eva Ingesson har telefonsamtalen förekommit under hela sommaren. Med tiden har man sett ett mönster där kvinnor ringer in till förlossningen och säger sig vara i behov av akut hjälp. När larmen följs upp med full utryckning har de visat sig vara oseriösa.
– Som jag har förstått det har samtalet haft ett likartat innehåll. Det är kvinnor som ringer in, säger att de har smärtor i magen och blöder. De har sökt akut hjälp helt enkelt, säger Eva Ingesson.
Kvinnorna som ringt in har använt sig av falska identiteter, och uppgivit felaktiga adresser. För förlossningsavdelningen, som redan har en ansträngd arbetssituation, har det förstås inneburit bekymmer.
– Vi behandlar alla larm lika och tar dem på största allvar. Den här sortens händelser kräver stora resurser både i form av tid, ambulanser och personal. Det kommer som ett extra pålägg på den allmänna verksamheten.
Är det samma person som har ringt in samtalen?
– Det kan jag inte svara på. Oftast är det olika personer som svarar i telefonen, då är det svårt att säga om man har hört rösten förut.
Har flera avdelningar drabbats?
– Vad jag känner till så är det bara förlossningsavdelningen, däremot har jag hört talas om att det har förekommit på andra platser i Sverige.
Händelserna är polisanmälda av landstinget. Exakt hur många samtal det rör sig om kan Eva Ingesson inte svara på.
– Det har pågått från tidig sommar och framåt. Vi har redovisat ett antal samtal från polisen.
Har ni varit med om något liknande förut?
– Nej, det här är något nytt för oss.