Färre plastpåsar i butikerna: "Kunderna ska känna sig som miljöhjältar"

Efter att ha infört ett starkare miljötänk, har butikerna Lindex och KappAhl sett en stor nedgång på de plastpåsar som kunderna får med sig när de handlar.
– Våra kunder har varit duktiga på att inte välja plastpåsar, säger Angelica Magnusson, säljare på Lindex i Västervik.

Lotta Schwartz och Angelica Magnusson på Lindex med tygkassen som är ett miljövänligt alternativ till plastkassen. Foto: Ellinor Harrysson

Lotta Schwartz och Angelica Magnusson på Lindex med tygkassen som är ett miljövänligt alternativ till plastkassen. Foto: Ellinor Harrysson

Foto:

Västervik2017-07-05 08:00

De senaste åren har plasten som en miljöbov tagits upp i många TV-och radioprogram. Plast som knappt bryts ner på naturlig väg orsakar stora skador på miljön, inte minst när fiskar och fåglar som lever i och på vatten får i sig mikroplaster. För att underlätta och snabba på övergången till en mer hållbar konsumtion av plastpåsar har butikskedjorna Lindex och KappAhl tagit hjälp av One bag habit, en organisation som vill få ner antalet plastpåsar från handeln.

– Våra kunder har varit duktiga på att inte välja plastpåsar, säger Angelica Magnusson, säljare på Lindex i Västervik.

Den första juni i år startade man aktivt med att ställa frågor till kunderna om de ville vara miljövänliga och då välja bort plastpåsen. Alternativt kan man köpa en plastpåse för en krona eller köpa en tygpåse som kostar lite mer men som är återanvändningsbar.

– Vi har minskat bruket av plastpåsar med hälften, säger Angelica Magnusson.

Hon berättar att man redan vid jul började med att fråga kunderna om de behövde ytterligare en plastpåse.

Även på KappAhl i Västervik märker man av att användandet av plastpåsar har minskat drastiskt.

– Ser vi att kunden redan har en påse med sig ställer vi frågan om de behöver en påse till. Oftast behöver de inte det, säger Ann Johansson, butikschef på KappAhl i Västervik.

– Vi har bara hållit på i en månad men genom att ställa frågan till kunderna ska de känna sig som miljöhjältar när de inte vill köpa en plastpåse.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om