Mats Tusenfot har alltid tecknat mycket, och tänkte att det var det enda sättet för honom att uttrycka sig. Men så läste han media, och kom i kontakt med bildhanteringsprogram som inspirerade honom att experimentera med bilder.
– Jag trodde att foto var lite för verkligt för att passa mig, men upptäckte att det inte behöver vara så.
Att Tusenfots fotomontage skulle vara naturtrogna är nog det minsta man kan säga. Det handlar om fotokonst.
Oftast mycket utstuderad. Säkert finns det betraktare som känner sig provocerade, som inte riktigt tål att granska bilderna. Och det är just det som konstnären vill uppnå. Att åskådaren nästan ryggar tillbaka, samtidigt som hen känner fascination och nyfikenhet. Att inte riktigt vilja eller vågar titta, men att göra det ändå och kanske hitta uttryck i bilden som känns spännande.
Monteras i ljusskåp
Det var åren på Konsthantverkslinjen på folkhögskolan i Oskarshamn som gjorde att han fick möjlighet att prova material som keramik, textil och grafik.
– Det roliga med fotomontage är att jag kan ta bilder av saker jag gör i lera eller andra material och använda dem i mina fotomontage.
Att göra ett montage kan ta månader. De makabra fantasidjuren byggs av äkta skelettben, som fotas ett och ett.
– Allt har jag inte själv, en hel del har jag fotat i gymnasiets samlingar.
För att bilden sedan ska komma till sin rätt monteras den i ett ljusskåp. Det blir till slut ganska stora kostnader innan en bild är klar för utställning.
– Jag ställde ut i Virserums konsthall för fyra år sedan. Till nästa höst hoppas jag vara klar med nästa utställning. Det vore roligt att visa den här i Västervik.
Samlat inköpsnotor
Han fotar alla bilder själv, som sedan monteras till kollage. Här har han stor användning för sina samlingar. I lådorna finns allt möjligt, från minkben och urtavlor till inköpsnotor. Under ett par år samlade han nämligen slängda inköpsnotor i matbutiker. Notor som en och en inte är särskilt roliga, men masseffekten blev häftig.
– Den samlingen är jag stolt över. Flera tusen små papperslappar med text i olika stilar och färger. Den blir också snygg att sätta upp, som mosaik. När jag studerar lapparna får jag också en bild av människan bakom. Här är en som ska ha tacokväll, någon annan ska baka bullar. Det syns tydligt.
Läkande konst
Mats Tusenfot gör inte enbart fotomontage, han har också fastnat för sömnad. Men inte i textila material. Han river istället små bitar ur en kartbok och syr ihop dem till helt nya länder och kontinenter. Vid en första anblick ser bilden bekant ut, men kartan är ett fantasiland. Hans skicklighet består i den oerhörda precisionen som krävs för att inte se skarven vid gränserna.
– För mig för det tankarna till kirurgi, i och med att det är sytt så omsorgsfullt. Det känns läkande.
På samma sätt gör han med notblad.
– Det blir också en häftig effekt när man håller upp det jag sytt mot ljuset. Alla sömmar och små bitar framträder på ett nytt sätt.
Hur vill du beskriva ”en typisk Tusenfot”?
– Det är mycket natur, anatomi, snören och sammanfogningar. Allt är äkta, men förvrängt.