Du har bjudit in till ett möte mellan Björn Ulvaeus, ett flygbolag och kommunens näringsliv, varför då?
– Ja det stämmer. Kommunen fick en förfrågan av Björn och Next Jet som flygbolaget heter om det fanns intresse från näringslivets sida att flyga mellan Västervik och Arlanda.
Vad innebär det för kommunen?
– Det vet jag inte i dagsläget. Det har inte kommit så långt. Men jag kommer att ta upp det som ett ärende på nästa kommunstyrelse.
Vad kommer det att kosta att förbereda Mommehåls flygplats för sådan typ av flyg?
– Det vet jag inte. Vi har inte tagit upp frågan ännu. Men Next Jet säger att kommunen inte ska behöva betala för att säkra upp trafiken. Det är annars vanligt att man gör i andra kommuner.
Vem var det som tog initiativ till mötet?
– Det var Next Jet och Björn Ulvaeus som har ett unikt tillfälle just nu. Man har tillgång till ett flygplan som kan avgå och landa här på bra tider.
För drygt två veckor sedan fattade kommunfullmäktige beslut om att satsa max 8,25 miljoner kronor för att förlänga landningsbanan i Mommehål. Kommer den summan att räcka om det blir aktuellt med att Next Jet ska trafikera Mommehål Arlanda?
– Det beslutet ligger fram till ett annat beslut är taget. Om de pengarna räcker eller inte vet jag inte i dags läget. Men vi ska utreda möjligheterna.
Vid förra KF sammanträdet, då beslutet togs om att satsa på landningsbanan i Mommehål, var även frågan uppe om att utreda linjetrafik. Det förslaget avslogs, varför bjuder ni in näringslivet till ett möte om den saken bara en vecka efter det beslutet?
– Vi fick en fråga av Björn och Next Jet som ville träffa näringslivet. Det har vi gjort. Jag var med och hälsade dem välkomna till Västervik, mer än så gjorde inte jag, säger Tomas Kronståhl.