Sedan slutet av förra året är Benny Söderlund kommunens nye Fixare. Genom honom kan äldre eller funktionshindrade få hjälp med enklare praktiska sysslor i hemmet.
- De vanligaste jobben är batteri- och lampbyten, berättar Benny för vår tidning. Men det är så mycket mera. Jag byter brandvarnare, sätter upp gardinstänger och gardiner, jag sätter också upp tavlor och annat.
- I samband med julen var det bli extra mycket att göra. Många har svårt att gå i trappor, speciellt upp på en vind. Så före och efter jul var jag på många vindar och i många förråd för att hämta och sedan lägga tillbaka julpynt. Då brukar jag hjälpa till, fortsätter Benny. Detta för att undvika att någon ska falla i trappan.
Säkrar hemmet
Benny hjälper också till med att olyckssäkra hus och lägenheter. Till exempel kan han halksäkra mattor, flytta på och säkra möbler och se till att kablar och sladdar i hemmet är säkert placerade.
Kort sagt gör Benny det mesta för att hindra olyckor i hemmet. Och det bästa är att det mesta är helt gratis. Det enda kunderna behöver betala för är material, exempelvis kabelrännor och vissa skruvar och plugg. Han hjälper dock kostnadsfritt till med själva monteringen. Vad gäller brandvarnare har Benny även alltid det med sig till försäljning.
Social insats
Benny känner också att han gör en social insats.
- Det har faktiskt hänt ett antal gånger att jag kommit till folk som verkat nedslagna av någon orsak, berättar han, men som sedan under besöket "tinat upp" och sett mycket gladare ut när jag varit hos dem en stund.
- Väldigt många vill bjuda på kaffe och ha en pratstund, men tyvärr måste jag oftast tacka nej, säger Benny. Då skulle varje besök dra ut på tiden och jag skulle omöjligt hinna med alla uppdrag jag har.
Vår tidning var med på ett besök hemma hos Toini Johansson som bor i en lägenhet på Johannesbergsvägen.
"Han är ju så snäll"
Hon skiner upp när vi kommer och berättar att hon använt sig av Fixaren många gånger tidigare.
- Visst skulle jag kunna utnyttja goda vänner att göra saker jag inte klarar av själv här hemma, säger hon. Men jag vill inte utnyttja dem, speciellt nu när den här tjänsten finns.
- Dessutom är han ju så snäll, menar hon och syftar på Benny. Det är alltid roligt när han kommer. Och det har varit likadant med alla tidigare Fixare också, tillägger hon.
Benny är född i och bor fortfarande i Ankarsrum. Han är 53 år och efter arbete på "Bruket" under Electroluxtiden utbildade han sig till fritidsledare. Han arbetade sedan under drygt 23 års tid som fritidsledare på fritidsgården i Ankarsrum. Han har dessutom under 28 års tid varit och är fortfarande deltidsbrandman på räddningstjänsten med placering i Ankarsrum, där han även är utbildad på rökdykning. Sista tiden före fixarjobbet arbetade han som fastighetsskötare i Ankarsrum, Gunnebo och även i Hjorted.
Trivs som Fixare
Han stortrivs med det nya jobbet som Fixare. Som fritidsledare är han ju van att arbeta med människor och han har lätt för att samtala och umgås.
- Jag känner att jag verkligen gör nytta i det här jobbet, säger han. Det är fritt och jag har möjlighet att lägga upp dagarna helt själv. Folk blir alltid glada när jag kommer och jag känner att, trots att besöken oftast är korta, så har det haft betydelse för många av dem jag besökt.
Fixartjänsten är till för privatpersoner med behov i hela kommunen, såväl landsbygden som skärgården och staden. Det som styr är behovet, exempelvis att man är pensionär eller har någon form av funktionshinder.
Kommunal tjänst
Fixaren kan nås via kommunens telefonväxel eller hemsidan. Benny utgår från Bostadsbolagets kontor vid Gösta Bernhards gata, men han har alltid med sig sin mobiltelefon och ringer alltid upp efter att någon kontaktat honom.
Bostadsbolaget är arbetsgivare åt Benny och kostnaderna för tjänsten fördelas mellan bostadsbolaget, socialen och räddningstjänsten.
En viktig tjänst, som Västervik var tidigt ute att införa jämfört med andra kommuner i landet. Men ännu är det många som, trots ålder eller funktionshinder, klarar av det mesta hemma, ofta med hjälp av anhöriga. Men det är tryggt att veta att tjänsten faktiskt finns.