Fjärrundervisning är när undervisningen sker i realtid. Läraren är uppkopplad mot en grupp elever som befinner sig på en annan plats. Hos eleverna ska det finnas en handledare. Sedan 2015 är fjärrundervisning reglerad i skollagen och idag är det tillåtet i främst modersmålsundervisning, uppger Skolverket på sin hemsida. Till Sveriges Radio Ekot säger Camilla Thinz Fjellström, enhetschef på Skolverket, att i och med lärarbristen är fjärrundervisningen ett sätt för eleverna att få tillgång till kurser de inte kunnat läsa annars.
Magnus Bengtsson, barn- och utbildningschef i Västerviks kommun, är tveksam.
– Det skulle i så fall vara en liten pusselbit i ett större sammanhang. När det gäller lärarbristen är det viktigt att man arbetar med att lösa problemet på en nationell nivå.
I Västerviks kommun görs det försök med fjärrundervisning i modersmål. Men det är i liten skala. Magnus Bengtsson säger att det kan finnas en poäng med att läraren inte behöver resa.
– Det kan fungera i vissa situationer, i vissa åldrar och i vissa moment. Förutsättningarna skiljer sig i landet och om det är långt att åka till exempel kan fjärrundervisning vara ett alternativ. Eller om eleven av någon anledning inte kan vara i skolan. Men i huvudsak behöver det göras insatser för att få fram så många behöriga lärare som möjligt.