Av samtliga bilar i Västervik kunde 5,4 procent drivas med alternativa drivmedel som el, etanol och gas. Det är en ökning från 0,9 procent 2007. Samtidigt har andelen bilar som körs på bensin minskat från 91,8 till 63,7 procent.
- Antalet elbilar och laddhybrider i trafik har ökat med drygt 60 procent jämfört med föregående årsskifte, men står för endast en procent av hela landets personbilsflotta. Det stora antalet personbilar gör att det tar tid att förändra strukturen, säger Anette Myhr, statistiker på Trafikanalys.
Sett till hela landet dominerar fortsatt bensindrivna bilar, 58 procent, men andelen har minskat jämfört med föregående år. Även etanolbilarna har minskat i antal. Efter laddhybrider och elbilar som ökar mest, ses också en ökning av elhybrider med 30 procent och dieselbilar med 8 procent. Den 1 juli träder det nya bonus-malus systemet för bilar i kraft för att ytterligare minska bilarnas klimatpåverkan.
Personbilarna ökar
Efter ett år med rekordmånga nyregistrerade personbilar fanns det vid årsskiftet 4 845 609 personbilar i trafik i landet vilket motsvarar 480 bilar per 1 000 invånare. Det är en ökning från 478 bilar per 1 000 invånare år 2016. I Västervik var biltätheten 519 bilar per 1 000 invånare, en ökning från 517 bilar per 1 000 invånare året innan.
Biltätheten varierar kraftigt mellan de svenska kommunerna. Botkyrka har den lägsta biltätheten med 329 bilar per 1 000 invånare. Malung-Sälen och Älvdalen har landets högsta biltäthet med 683 bilar per 1 000 invånare.
- Vi ser en ökning av biltätheten i landet eftersom ökningen av antalet bilar är större än befolkningsökningen, säger Anette Myhr.
Uppgifterna är hämtade ur tabellverket Fordon i län och kommuner 2017. Om ägaren till ett fordon är en juridisk person räknas fordonet till den kommun där det är registrerat även om fordonet används på en annan ort i landet.