För tillfället har Västerviks kommun utannonserat ett tjugotal tjänster på platsbanken. Bland tjänsterna återfinns till exempel behovet av tre enhetschefer, tre sjuksköterskor och fyra terapeuter.
– Tjänsterna och befattningarna varierar men framförallt är det till barn- och utbildningsförvaltningen vi behöver rekrytera. Det är ganska symptomatiskt på hur det brukar se ut. Det såg nog likartat ut förra sommaren, säger Västerviks kommuns HR-chef Sofia Eldh.
Hon berättar att utannonseringen sker mot bakgrund av en rad olika faktorer.
– Vi har dels medarbetare som har bytt arbete, dels sett ett utökat behov i förvaltningen. Även pensionsavgångar har spelat roll, säger hon.
Enligt Sofia Eldh finns det kompetens i kommunen, men hon misstänker att de nog också behöver rikta sin annonsering och rekrytering till människor som kan flytta till Västerviks kommun eller vara villiga att arbetspendla.
– Då tänker jag främst på de högre befattningarna och tjänsterna, som oftast kräver en viss erfarenhet, kompetens och utbildning, säger hon.
Hur står ni i konkurrensen mot Region Kalmar och bemanningsföretagen som också utannonserar tjänster, i synnerhet för sjuksköterskor?– Det är absolut en konkurrens, framförallt när det är brist på sjuksköterskor. Vi behöver jobba mer för att vara en attraktiv arbetsgivare. Det kan vi göra genom att visa att man har en god löneutveckling hos oss och att arbetsmiljön är passande, säger hon.