Vår tidning kontaktade Anders Sjölander, som är nationell samordnare för landskap, där viltolyckorna ligger och ställde frågan: Varför har norra Kalmar län så få viltstängsel när det förekommer så många viltolyckor här?
- Man måste gå tillbaka till 70-80-talet för att svara på den frågan. Det var då man började tala om nollvisionen i trafiken. Väldigt få viltolyckor är dödsolyckor för trafikanterna och därför har de prioriterats ned.
På senare tid har frågan om viltolyckor återigen kommit i ljuset.
- Vi insåg att vi hade ett jättestort kunskapstapp om viltolyckor. På senare år har vi forskat mycket om hur viltolyckor går till och vi inser att det sker ungefär lika många viltolyckor i dag som det gjorde för 30 år sedan och det är inte någon förändring innan man satte upp viltstängsel. Tvärt om, där ökar olyckorna.
Viltstängsel
Att bara sätta upp viltstängsel ökar inte säkerheten för bilisterna.
- Vi har satt upp 800 mil viltstängsel i landet och ändå minskar inte viltolyckorna på de platserna. Vill viltet ta sig över så gör de det.
Forskningen har gått ut på att se hur viltet rör sig och var de vill gå över vägen. Det leder fram till andra lösningar för vägar som har mycket viltolyckor.
- Vi måste veta var djuren tänker sig gå över vägen. På en större väg med viltstängsel måste man kombinera dem med viltövergångar på de platserna, helst med fyra till fem kilometers avstånd mellan varandra.
Men det hjälper inte att bara se till att viltstängsel och viltpassager byggs. Man måste öka sikten runt en viltpassage, rensa vägkanterna från vegetation så att både viltet och bilföraren har god sikt. Den modellen har funnits i ett antal år men den var först inte genomtänkt.
-Man tyckte att den var bra på skrivbordet, men verkligheten var en annan.
Hoppas på mer pengar
Just nu har Trafikverket inte de pengar som behövs för att sätta upp fler viltstängsel i landet. Man prioriterar vägar som byggs om till två plus ett väg.
- Regeringen kommer snart att fatta beslut om man ska satsa mer pengar på viltstängsel. Då kommer region syd, som norra Kalmar län ligger i att få mer pengar till viltstängsel.
Anders Sjölander säger att nu har man den kunskapen som behövs för att kunna bygga upp viltstängsel på rätt platser.
- Det handlar om att kommuner, markägare och Trafikverket samarbetar i frågan och att regeringen avsätter mer pengar. Att sätta upp mer viltstängsel runt vägarna utan att veta var och hur är inte rätt lösning, säger Anders Sjölander.