"Flygplatsen blev ett fiasko"

Drygt två år innan beslutet om att förlänga landningsbanan vid Mommehåls flygplats skrev vår tidning om vilken typ av upprustning som krävs för att kunna ta emot ambulansflyg och större jet-och propellerplan. Informationen fanns men ingen lyssnade.

Förlängningen av landningsbanan på Mommehåls flygplats blev inte som kommunen tänkt.

Förlängningen av landningsbanan på Mommehåls flygplats blev inte som kommunen tänkt.

Foto:

Västervik2018-03-24 09:45

Vår tidning kontaktade tidigt Siewert Andersson, vd för flygbolaget i Hultsfred. Han tipsade om vilka myndigheter vår tidning skulle kontakta för att landningsbanan i Mommehål skulle kunna användas på det sätt som det var tänkt. När vår tidning kontaktar honom efter Uppdrag Gransknings program säger han:

- Det var som jag misstänkte hela tiden. De som fattade beslutet hade inte en aning om vad som gäller när det gäller kommersiellt flyg.

De svar som vår tidning fick när vi kontaktade ambulansflyget var att det krävs utbildad räddningstjänst, tre man och en brandbil. Landningsbanan ska vara utrustad med andra inflygningsljus än vad den är idag. Det krävs flygledning och banan måste kunna vara fri från isbildning.

- Det har man inte brytt sig om.

Lyssnar inte

Siewert Andersson tycker det är tråkigt att kommunfullmäktigeledamöterna inte lyssnade på de argument som fanns framför deras ansikten innan beslutet fattades.

- Man borde ha tagit reda på fakta innan. Man skulle kunnat ha en saklig föredragning av en expert i kommunfullmäktige som talar om vad det är som gäller för att kunna utnyttja flygplatsen på det sätt man önskade. Det skulle ha tagit en knapp halvtimme. Men de som fattade beslut i frågan tyckte det var poppis med en längre landningsbana och då var det lätt att trycka på ja-knappen.

Nu har kommunen en landningsbana som är fullt användbar för privatflyg och flygklubben och har gjort av med tio miljoner kronor.

- Det hade den förra landningsbanan också. Nu har man en längre landningsbana som bara gynnar flygklubben och privata plan.

För att kunna använda flygplatsen till det som var syftet måste det till ytterligare investeringar på mellan 20-30 miljoner kronor.

- Det är tragiskt att det skulle gå så långt. Jag vill nog säga att det blev ett fiasko. Men så blir det när man inte tar reda på fakta innan man fattar sina beslut.

Han skickar med en hälsning till kommunfullmäktige i Västervik.

- De är välkomna att investera i Hultsfreds flygplats. Det är inte gratis det heller men kostar betydligt mindre än att göra de stora investeringar som krävs i Mommehål. Ska man bedriva flyg idag måste man arbeta över kommungränserna. Förhoppningsvis har man lärt sig en läxa, säger Siewert Andersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om