Flyttar två kilometer – får inget nät

Mattias och Ann Friberg, flyttar knappt två kilometer och följden blir att de blir av med telefoni och bredbandsuppkopplingen de har med Telia. Det mobila bredbandet de fått istället fungerar inte.

Foto:

Västervik2016-12-17 10:00

– Om vi vill att det mobila bredbandet ska fungera får vi själva bekosta en tekniker som kommer hit för att installera om det, säger Mattias Friberg.

Telia lägger ner sitt kopparnät i maj 2017. Idag har familjen Friberg anslutning till telefoni och bredband via kopparledning. Men när de flyttar knappt två kilometer följer inte uppkopplingen med.

– Vi har fått en router av Telia, men den verkar inte fungera.

Mattias är egen företagare och är beroende av telekommunikation.

– Det är bland annat fakturor som ska betalas.

Familjen består av sex personer och barnen går i skolan.

– Det är en del skolarbete som barnen måste kunna sköta, som inte går när uppkopplingen inte fungerar.

Ska landsbygden leva?

Mattias ställer sig frågan om hela Sverige ska leva. Idag är trådlös kommunikation ett måste även för människor som valt att bo kvar på landsbygden. Han anser att Telia skulle kunna vänta ett eller två år med att lägga ner sina kopparledningar tills alla på landsbygden har fått tillgång till fiber.

– Utbyggnaden av fiber är på gång, men det går långsamt i vår del av kommunen, säger Mattias Friberg.
Kommunstyrelsens vice ordförande Mats Hugosson, berättar att Telia kommer till kommunstyrelsen (KS) och informerar på måndag nästa vecka.

– Jag utgår från att Telia tar sitt ansvar. Tekniken ska fungera för samtliga medborgare i kommunen. Det är en jätteviktig fråga och ingen ska hamna utanför samhället.

Telia svarar

Vår tidning ringer upp Telias pressansvarig Marcus Haglund.

– Telia byter nu ut koppartråden för att säkerställa att våra kunder får modernare och stabilare nät. Koppartråden är gammal och på vissa platser är den över 80 år. Under vinterhalvåret är det regn och snö som påverkar koppartråden negativt.

I dagsläget är kunden utan fungerande nät. Den router han fått av Telia fungerar inte helt smärtfritt. Hur kan han få hjälp av Telia?

– Fungerar det inte för kunden måste vi göra en felsökning för att se om vi kan se vad som är fel och det gör vi från våra enheter. Fungerar det inte ändå måste vi skicka en tekniker till platsen som får titta på varför det inte fungerar.

Vem ska stå för kostnaden för teknikern?

– Visar det sig att det är fel på routern eller att det är ett fel från oss ska Telia stå för den kostnaden.

Tar ni på er kostnaden varje gång ni åker ut till era kunder?

– Nej, det beror på vilken utrustning kunden har.

Hur vet man vilken utrustning som ni tar kostnaden för?

– Det avgör Telias tekniker. Men är det en router som inte fungerar och kunden har fått den från Telia tar vi hela kostnaden för teknikerna som åker ut.

Bygger ut fiber

Västervik Miljö & Energi AB, kommer att bygga fiber i Blackstad Grönhult med start i vår.

– Vi har precis haft tilldelning av entreprenaduppdragen. Därför vet jag inte exakt när arbetet startar. Området Blackstad Grönhult är väldigt stort och till halvårsskiftet 2018 kommer det att vara helt klart. Jag kan dock inte lova när Grönhult får fiber, säger Christoffer Schmidt, kundservicechef vid Västervik Miljö & Energi AB.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om