I måndags hade Tjust konstförening bjudit in formgivaren Mattias Stenberg till Gamleby Folkhögskola för att berätta om modern design och formgivning.
Mattias arbetar som frilansare och jobbar med 17-18 olika varumärken både inom offentlig och privat miljö.
- Det är Kosta -Boda, IRE, Voice, Asplund, Klong, Offecct med mera, säger han.
Tiden då en formgivare var knuten till ett varumärke är borta.
- Nu måste man arbeta på ett annat sätt. Man måste vara bredare. Ibland är jag med om att utveckla produkterna från början. Formgivarens roll har förändrats mycket, säger Mattias Stenberg.
Tre delar
Mattias Stenberg berättar att han använder sig av tre saker när han designar olika varumärken.
- Det första är materialitet, det unika i varje material. Det andra är att reducera formen utan att den blir förminskad och det tredje är funktionalismen. Produkten ska vara funktionell. Det är någonting som man glömde bort på 60-och 70-talet.
Det krävs mer av en formgivare idag för att kunna anpassa sig mot större krav i dag. De ska kunna arbeta med olika material, olika branscher men ändå ha kvar sin egen stil.
- Idag kommer det till fler och fler varumärken på marknaden. En del varor är inte färdigutvecklade utan jag måste vara en del i laget som utvecklar produkten. Jag anser att det är en frihet som tar sig olika uttryck och bäst blir det när vi har en bra dialog tillsammans. Jag kallar det för en estetisk intervall som man lever med.
Mattias arbetar inte med alla sorts varor utan han vill begränsa sig till möbler, vardagsobjekt, glas och glaskonst.