Det var i våras som Johannes Regell (SV) lämnade in en motion om att införa pausskola. I förslaget beskrivs pausskola som en skolenhet dit explosiva och utåtagerande elever kan gå när det inte fungerar i den reguljära skolan. Motionen togs upp i kommunfullmäktige i slutet av mars och man beslutade att den skulle remitteras för beredning till barn- och utbildningsnämnden.
Läs mer: De vill inför en pausskola
Nu i veckan presenterades barn- och utbildningsförvaltningen sin utredning. Där framkom att det pågående arbetet med elever i behov av särskilt stöd bör fortsätta på den inslagna vägen vilket är att stödet ges nära elevernas naturliga sammanhang. Barn- och utbildningsförvaltningen bedömer att i stället för så kallad pausskola ska skolornas nuvarande arbete med stöd ytterligare stärkas. De skriver att det behövs en kartläggning av nuläget för fortsatt utveckling. Förvaltningen grundar sin uppfattning på bland annat intervjuer med Mobilt team, elevhälsochefer och grundskolechef. Utredningssamordnaren har även gått igenom förvaltningens styrdokument och vad skollagen säger i frågan.
– Underlaget som förvaltningen gjort visar att vi är på rätt väg och där ingår inte pausskola, säger Gunnar Jansson, ordförande i barn- och utbildningsnämnden.
Nämnden beslutade att föreslå kommunstyrelsen föreslå att kommunfullmäktige avslår motionen. Man var dock inte enig. SV gav sin motion bifall vilket fick stöd av SD. Moderaterna ville göra en återremittering.
– Arbetet med detta kommer att fortsätta från vårt håll, säger Johannes Regell.
Varför pausskola när barn- och utbildningsförvaltningens utredning pekar på att stödet bör ges i elevens närmiljö? Vad grundar du behovet av pausskola på?– Jag grundar det på alla besök som jag har gjort i skolor och föräldrar som jag har pratat med. De säger att deras barn inte funkar i skolan. Att man tog bort särskilda undervisningsgrupper handlar om besparingar. Det är det vi slåss emot. Vi accepterar det inte.
Elin Landerdahl (M) tycker att underlaget var tunt. Det behövs även lärarnas syn på situationen och arbetssättet menar hon.
– Vi kunde varken säga ja eller nej eftersom vi tycker att det saknades fakta. Innan man bara avslår den här motionen behövs mer kött på benen.
Vad grundar ni den uppfattningen på?– Jag har gjort besök i skolan och föräldrar har kontaktat oss. Det jag har sett visar att det inte fungerar. Vi Moderater är tydliga med att vi vill göra något och hur det ska gå till vill vi ska utredas.