En ny sydlig infart har diskuterats sedan under många år och syftet är att skapa en trafiksäker infart med kortare avstånd in till centrum. Infarten uppges också vara viktig ur beredskapssynpunkt för att minska sårbarheten vid till exempel brand, stor trafikolycka eller vägarbete.
Tidigare har en förstudie och vägutredning tagits fram i samarbete mellan Västerviks kommun och Trafikverket. Nu har också konsultföretaget Sweco lämnat in ett planeringsunderlag, som bland annat visar vilka sträckningar av vägen som är lämpligast.
Enligt den senaste beräkningen hamnar kostnaden på 276 miljoner kronor. Summan omfattar byggandet av vägen och dess konstruktioner. Då ingår trafikplats, ny infart komplett med gång- och cykelväg in till Dichmansgatan samt bro över Kvännaren.
Det som inte är medräknat i finansieringen är bland annat en gång- och cykelväg mellan Västervik och Verkebäck samt en trafikplats vid E22.
– Det är en kostnad som vi anser att Trafikverket ska stå för, säger Bruno Nilsson, chef för samhällsbyggnadsenheten.
Man har heller inte räknat med åtgärder som kan behöva göras inne i Västervik, efter det att infartsvägen ansluter till Dichmansgatan vid Elfa.
– Det kan vara vissa rondeller och korsningar som behöver byggas om för att trafiken ska få ett bra flöde.
I den politiska debatten har flera partier uttryckt en oro kring finansieringen av den södra infarten, och att kommunen har tappat bort Trafikverket som medfinansiär.
– Det är ett av uppdragen vi kommer att fortsätta jobba med, hur vi kan få fram extern finansiering, säger Bruno Nilsson.
Hur är intresset från Trafikverkets sida?
– Det är inte lika hett som det borde vara.
Nästa steg blir att ta fram underlag för att kunna erhålla mark att bygga på. Det kan göras med antingen vägplan eller detaljplan och frågan ska tas upp i kommunstyrelsen under hösten 2017.