Vår tidning kontaktade både Conny Tyrberg (C) och Harald Hjalmarsson i måndags för att lyssna av med dem om det faktum att det inte går några tåg på Tjustbanan, trots löften om att de skulle tas i drift redan i lördags.
Återigen är det en besvikelse. Det är som vanligt, tyvärr. Det är inte godkänt, säger Conny Tyrberg.
Han säger att KLT borde ha hunnit med att reparera tågen som är trasiga under tiden som reparationsarbetena varit igång.
Men man har tydligen inte haft den framförhållningen.
Hjalmarsson
Harald Hjalmarsson är ännu hårdare i sin kritik mot KLT.
Ansvarsfrågan måste lyftas nu. Klarar verkligen KLT att ta sitt ansvar som man har fått av landstinget? Som det ser ut nu gör de inte det.
Under måndagen är det bara tågen på Tjustbanan som är inställda. De går planenligt på Stångådalsbanan.
Tågen går på andra banor och så kallar man det för fordonsbrist och ställer in tågen på Tjustbanan. Det är tydligt att KLT väljer bort tågavgångar på Tjustbanan då de går på andra sträckor.
Harald är väldigt besviken på att tågen inte rullar på Tjustbanan.
Det är vår livlina till Linköping.
Under 2016 ökade tågresandet på Tjustbanan och då var KLT glada att kunna förmedla den nyheten. I år kommer man inte att höra samma glada tillrop från ledningen för KLT.
I år sjunker resandet på Tjustbanan. Det är fullt försåtligt när resenärer inte kan lita på tågavgångarna. Vi politiker slåss för att järnvägen mellan Västervik och Linköping ska rustas upp, men det hjälper föga när tågen inte rullar. Vad det beror på om det är fordonsbrist eller att verkstaden i Kalmar inte har tillräckligt hög kapacitet intresserar oss inte längre. Vi vill att tågavgångarna ska fungera. Ansvarsfrågan måste lyftas, säger Harald Hjalmarsson.