"Frånvaro påverkar resultaten"

Vid barn- och utbildningsnämndens senaste sammanträde var skolfrånvaron uppe för diskussion. I dagsläget är det 104 elever i grundskolan som anses ha problematisk frånvaro.

Barn- och utbildningschef Magnus Bengtsson. Foto: Ellinor Harrysson

Barn- och utbildningschef Magnus Bengtsson. Foto: Ellinor Harrysson

Foto:

Västervik2018-03-13 13:15

Varje sammanträde ett informationstillfälle och den här gången var det Ellen Keyskolan i Västervik som informerade om hur de arbetar med skolfrånvaro utifrån skolnärvaroplanen.

- När politikerna beslutar om en plan är det viktigt att man får konkreta exempel på vad det blir i verkligheten, att man ser att det blir verkstad av en plan, säger Magnus Bengtsson, barn- och utbildningschef på Västerviks kommun.

I dagsläget är det 104 elever i grundskolan som anses ha problematisk frånvaro.

- Fördelen med att vi har en skolnärvaroplan är att alla jobbar med det på ett liknande sätt. Man försöker fånga upp de här eleverna så tidigt som möjligt, säger Anette Torstensson (C).

Kategorier

För att bättre se vilken slags frånvaro det handlar om kommer man så småningom att införa olika kategorier. En kategori för så kallade hemmasittare, som har långvarig frånvaro, en annan kategori för elever som har mer eller mindre frånvaro och en tredje kategori för elever som är i skolan, men inte går på lektionerna - så kallade korridorsvandrare.

- Kategorierna gör att vi får bättre koll på läget och det är mindre risk att elever faller mellan stolarna. Oavsett varför man är frånvarande så påverkar det resultaten, säger Magnus Bengtsson.

Han nämner att skolan har ett nära samarbete med socialtjänsten, som bidrar med sin kompetens för att minska frånvaron.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om