Full fart på Smalspårsdagarna

Hur mycket tåg som helst. Järnvägen mellan Hultsfred och Västervik levde upp under helgens omfattande Smalspårsdagar som inledde smalspårssäsongen. Men det kunde slutat annorlunda.

Tobias Hamström (konduktör), Lennart Jacobsson, Robert Karlsson (ånglokförare) och Daniel Niklasson var några av tågentusiasterna som gjorde Smalspårsdagarna möjliga.

Tobias Hamström (konduktör), Lennart Jacobsson, Robert Karlsson (ånglokförare) och Daniel Niklasson var några av tågentusiasterna som gjorde Smalspårsdagarna möjliga.

Foto:

Västervik2013-05-13 06:32


Entusiasterna i smalspårsföreningen har jobbat hårt med att få igång banor och tåg till årets Smalspårsdagar, ett stort evenemang för både de hängivna och för andra tåg- och reseintresserade.
Årets Smalspårsdagarna lockade med flera nyheter.

Dagen till ära
Dagarna till ära hade man fått tag på en släpvagn till ett rälsbusståg från 1952. Vagnen med nummer 1791 var målad i grönt och vitt.
De gul-orangea rälsbussarna har blivit kännemärke för smalspårstrafiken men det visar sig att den grön-vita målningen var originalmålningen när vagnarna lämnade verkstaden i Umeå för 60 år sedan.
- Men de behöll inte målningen länge, berättar Daniel Niklasson, en av de ansvariga för Smalspårsdagarna.

Uppskattad
Ganska så snart målades vagnarna om i gult och orange som blev den bestående färgen. Originalvagnen som gick med i några rälsbussavgångar blev mycket uppskattad av kännare under helgen.
Under helgen invigdes två nya bomanläggningar vid passager där det tidigare varit problem och där nu säkerheten höjts.
Den största tågaktiviteten under helgen skedde i Ankarsrum där rälsbusståg och ånglokståg möttes.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om