Gamla lok fick liv igen

Den som gillar gamla tåg och riktiga ånglok kunde få sitt lystmäte i lördags, Tjustbygdens Järnvägsförening ordnade "Hösttåg" till Verkebäck. Det gamla loket från 1907 rullade sakta ut på rälsen.

Björn Karlsson har gått utbildning, så nu får han köra ånglok.Foto: Åsa Thaberman

Björn Karlsson har gått utbildning, så nu får han köra ånglok.Foto: Åsa Thaberman

Foto:

Västervik2016-10-17 15:00

Det väser och pyser när det svarta gamla loket från 1907 rullar ut ur stallet. Man har satt igång att elda med stenkol för ett dygn sedan för att pannan ska vara ordentlig varm inför lördagens tur till Verkebäck. Det är Tjustbygdens Järnvägsförening som i lördags erbjöd allmänheten att få åka tåg draget av ett riktigt ånglok. Peter Heller är aktiv inom föreningen, han har varit intresserad av gamla tåg sedan han var 12 år, på dagens tur är han konduktör iklädd gammaldags uniform med tillhörande mössa.

Förlänga säsongen

- Vi försöker förlänga trafiksäsongen, på sommaren är det så mycket annat som händer i Västervik, men nu på höstkanten når vi fram till fler lokalbor, säger han.

I somras kunde man inte köra med ångloket på grund av brandrisken. Inne i loket eldar man med stenkol som kastas in i en öppning där elden flammar.

Inte svårt köra lok

Tjustbygdens Järnvägsförening har 600 medlemmar och ungefär 60 som är aktiva. Man äger flera lok och gamla tåg, den äldsta vagnen är från 1879, NVHJ står det på sidan; Norsholm, Västervik, Hultsfreds Järnvägar. För att köra ett tåg behövs fyra personer och samma trafiksäkerhetsregler som för moderna tåg gäller. Föreningen ordnar även utbildningar för dem som vill lära sig köra ånglok. Björn Karlsson har gått en och har idag äran att köra loket.

- Det är inte så jättesvårt, det är ju en ångmaskin, fast på riktigt, säger han och klättrar upp i loket.

Turen till Verkebäck tar cirka 25 minuter, man tuffar fram i 40 kilometer i timmen.

- Vi har ju inte så bråttom, så det blir en lagom tur, säger Peter Heller och rättar till uniformsmössan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om