Av 16 startande var det Skeppsbron Reklam som tog hem segern i det uppmärksammade lådbilsrallyt. Vinnaren fick en prispott på 10 000 kronor plus 500 kronor för varje startande bil, vilket blev en sammanlagd summa på 18 000 kronor. Sedan tidigare var det bestämt att pengarna skulle doneras till en lokal förening eller organisation, och för Skeppsbron Reklam föll valet på Västerviks Bågskytteförening.
– Det var lite oväntat, men ett välkommet bidrag såklart. Vi är jättetacksamma över att de valde just oss, säger Kenneth Ottosson, ungdomsledare och kassör i Västerviks Bågskytteklubb.
Han tror att föreningen får pengarna tack vare sin ungdomsverksamhet.
– Jag tror att det är allmänt känt att bågskyttet har en ganska omfattande ungdomsverksamhet. Hälften av föreningens medlemmar är unga, därför tyckte de kanske att vi var värda pengarna, säger Kenneth Carlsson.
Verksamheten är igång året runt, med undantag för ett mindre uppehåll på sommaren.
– All utrustning till barnen köper vi in via bidrag. Just nu har vi 20 bågar som barnen får låna. Samtidigt håller vi en låg medlemsavgift.
För tre år sedan fick föreningen tillgång till en ny lokal på Polymergatan i Västervik, som de delar med Westerviks Boulesällskap.
– Tidigare fick vi hyra in oss i en gymnastiksal, så det blev ett stort lyft för verksamheten när vi fick den nya lokalen, säger Kenneth Ottosson.
Bidraget på 18 000 kronor kommer till stor del att gå till materialkostnader.
– Material slits ut och behöver bytas. Bara en ny pil kostar 100 kronor.
Man kommer också att lägga pengar på ledarutbildning för föräldrar.
– Det är viktigt att vi engagerar föräldrarna också. Oftast är det ett barn som börjar, och sedan tycker föräldrarna att det är roligt också. Bågskytte är en familjesport.