För tillfället går godståg tre till fem dagar i veckan mellan Västervik och Linköping och vidare till ett bruk i Grums i Värmland. Tågen är lastade med timmer.
Den 31a juli går sista godsturen från Västervik. Därefter ställs godstrafiken in helt på obestämd tid. Det mest uppenbara skälet är att Tjustbanans och Stångådalsbanans gemensamma del mellan Linköping och Bjärka-Säby ska rustas upp och all tågtrafik därför ställs in i augusti och september.
Men det handlar också om andra saker.
- Man kan inte kämpa mot naturlagarna, säger Carl-Johan Carlstedt vd för Västerviks logistik och industri (VLI) AB som driver Västerviks hamn och vars kunder utnyttjat godstågsmöjligheterna.
Naturlagarna i det här fallet är en fusion mellan skogskoncernerna Billerud och Korsnäs.
- Då får de tillgång till Korsnäs logistiska resurser och en egen hamn i Gävle, berättar Carl-Johan Carlstedt.
Godstågen ställs in på Tjustbanan
Från och med augusti ställs godstrafiken med tåg på Tjustbanan in. Bolaget som låtit transportera sitt gods på järnvägen har hittat annan bana och annan hamn att använda.
Inga mer godståg på Tjustbanan. Foto: Hans Sjöberg
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!