Gotlandstrafiken, södra infart och nya bostäder

Gotlandstrafiken är en viktig del i Västerviks kommande framtid, både regionalt och lokalt. Men det finns flera andra aspekter som är viktigare, det viktigaste är en bra kommun som många människor vill bo i. Det menar Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson.

Harald Hjalmarsson berättar om hur han ser på framtiden för Västerviks kommun i en intervju med vår tidning.

Harald Hjalmarsson berättar om hur han ser på framtiden för Västerviks kommun i en intervju med vår tidning.

Foto:

Västervik2013-02-20 07:37


- Den stora utmaningen är återigen att få människor att trivas i Västerviks kommun. Vi behöver en växande befolkning vilket ger ökade skatteintäkter till kommunen. Alla som bor i Västervik ska vara stolta och trivas i kommunen. Det ska vara lätt och tryggt att bo här. Det ska vara mer rosor i de gamla gränderna med sina trähus. Västervik ska fortsätta att ha låga byggnader som lockar människor att byta ut sina boenden från storstäderna till Västervik med mindre hus i vackrare miljö.
Nedläggningarna av skolor i kommunen har diskuterats mycket, är det en framtidsvision som ni står för och kommer att fortsätta att göra?
- Kom ihåg att jag gick till val på att vi ville lägga ner skolor. Det mandatet fick vi. Jag hoppas att vi har vänt kommunens ekonomi nu och slipper göra flera nedläggningar av skolor i framtiden. Nu ska vi försöka satsa på skolor, äldrevård och omsorg i stället, säger Harald Hjalmarsson.
De senaste månaderna har färjetrafiken till Gotland varit ett hett ämne. Oskarshamn som driver färjetrafiken i dagsläget vill behålla trafiken medan Västervik är öppen för att ta över.
- Vi får inte glömma bort att det är näringslivet på Gotland som har kontaktat Västervik för att kunna få en snabbare och billigare överfart till fastlandet.

Ny terminal behövs
En Gotlandstrafik till och från Västervik kommer att kräva en hel del investeringar samt miljökonsekvensutredningar.
- Miljökonsekvensutredningen är redan gjord, den gjordes när hamnen byggdes om 2010. Det finns stora ytor i vår hamn. Här kan bilar köra på och av en färja i två filer. Det finns en järnväg ända fram till Lucerna. Det behövs byggas en ny terminalhall. De färjor som kommer att trafikera Gotland kommer att vara nya moderna färjor vilket gör att man måste bygga om terminalerna i Oskarshamn och Nynäshamn också. Kostnaden för en ny terminalbyggnad kommer vi att ta från hamnavgifterna och de drabbar inte skattebetalarna i så stor utsträckning, säger Harald Hjalmarsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om