Inger Wiman skriver i sin debattartikel att det inte är underligt att det uppstår bråk under sådana omständigheter, med osynlig ledning, överbelastade lärare, outbildad personal, elever från andra länder med olika kulturer och bakgrundsupplevelser. Hon ger en bild av en gymnasieskola som toppstyrs och medarbetare känner sig utfrysta. En ledning som lever sitt eget liv och inte deltar i verksamheterna.
Jörgen Jonsson, delar inte den bild som Inger Wiman ger uttryck för.
- Vi har ställts inför en extra ordinär situation i år. Det handlar om att 110 nya elever har tillkommit samtidigt som vi fått i uppdrag att minska lokalerna, då skolans elevantal minskat kraftigt de senaste åren.
Till det kommer svårigheten att rekrytera behöriga lärare.
Inför årets terminsstart har Västerviks gymnasium rekryterat knappt 30 nya medarbetare. Med några få undantag har man lyckats rekrytera lärare som är behöriga.
- Vi har aldrig försökt att dölja att vi står inför en svår situation.
Jörgen Jonsson menar att påståendet om att ledningen är frånvarande inte stämmer alls.
- Att skolans rektorer systematiskt är frånvarande stämmer inte alls.
Gymnasiets rektorer har inte samma avtal som lärarna och har 25 till 31 dagars semester.
- De kan ta semester under sommaren men många jobbar med att rekrytera lärare under sommaren. Därför kan de ta ut sin semester under hösten.
Han berättar också att två rektorer genomgår obligatoriska statliga rektorsutbildningen nu.
- De är borta en och en halv vecka per termin, då kliver andra rektorer in för varandra.
Att bråket den 4 oktober skulle komma av skolans sätt att leda verksamheten ställer varken Jörgen eller Andreas upp på.
- Ingen vill komma till jobbet och mötas av poliser och vakter. Att påstå att bråket uppkommer av det spär bara på rykten och skvaller.
Jörgen säger att flera lärare inte håller med om den bild som Johannes Regell (SV) Socialistiska Välfärdspartiet ger av IM-programmet.
- Många lärare är mycket kritiska till det som Johannes gick ut med. Han blev inbjuden av lärarna att träffa eleverna och se hur och var utbildningen genomfördes men han valde att inte besöka lektionerna. Vill man skaffa sig en bild av hur skolan ser ut bör man ta åt sig av den inbjudan.
Jörgen Jonsson säger också att man kommer att se över om man ska anställa heltidsmentorer på IM-programmet.
- Det finns försök som visar att det gör att lärare kan ägnas sig åt det en lärare ska göra och att eleverna lär sig mer.