– För vår del handlar det om att göra en digital slöjdsal och skapa förutsättningar för ungdomar att utveckla sina förmågor för att skapa programledning, säger Jörgen Jonsson.
Det handlar även om etiska frågor som hur människor ska bemöta varandra via nätet.
– Det är tyvärr ett vanligt fenomen med nättroll, där människor kallar varandra för det ena och det andra utan att veta vilka konsekvenserna blir.
Det arbetssättet kommer att tas upp på svenskalektionerna. Det är två projekt som Västerviks gymnasium investerar i nu.
– Det ena kallas för Makerspacemiljö, där vi ordnar med ett klassrum med digitalutrustning som 3-D-skrivare och VR-utrustning samt ordnar digitaliseringsdagar för att knyta digitaliseringsarbetet till kommunens näringslivsstrategi.
– Det finns en enorm efterfrågan från näringslivet om duktiga programmerare.
Det är för att utveckla det första projektet som Västerviks gymnasium får 677 000 kronor från Sparbanksstiftelsen.
– Det kändes som hand i handsken för Sparbanksstiftelsen, när vi fick ansökan. Det är ett bra projekt för oss att stödja och vi ser att vi kan göra skillnad för eleverna, säger Carl-Magnus Mårheden, tjänsteman på Sparbanksstiftelsen.
Västerviks gymnasium är öppna för att låta andra, till exempel grundskolor, att ta del av den verksamhet man bygger upp.
– Vi kan göra workshops och bjuda in andra. Det är ett jättespännande projekt, säger Jörgen Jonsson.
Hela investeringen kostar Västerviks gymnasium 1,2 miljoner kronor. Nu får de mer än hälften i bidrag från Sparbanksstiftelsen.
Får ni bidrag från något annat håll?
– Nej resterande kostnad står vi för själva och det har vi tagit höjd för i vår budget.
Hade ni genomfört satsningen utan stöd från Sparbanksstiftelsen?
– Ja, det är vi tvungna till eftersom den nya läroplanen efterlyser det. Men då hade vi fått skära ner på någonting annat.
Till vårterminen 2018 ska den nya digitala slöjdsalen vara klar.