Det är till helgen som den största gruppen semestrare väntas komma ut med sina båtar i skärgården. Fart och alkohol utgör en farlig kombination på vattnet precis som på vägen. I värsta fall ännu värre på havet för där är man inte fastspänd och vid krock kan man slungas rakt in i det som är framför båten.
– Det har aldrig diskuterats så mycket om någon lagstiftning som denna, säger Per Åke Eriksson.
Lagen gäller onykterhet i en båt snabbare än 15 knop eller längre än 10 meter. Och det är samma gräns som på land, 0,2 promille för sjöfylleri.
2017 anmäldes 148 sjöfylleribrott och det är en halvering sedan 2010 då sjöfyllerilagen trädde i kraft.
I Västervik har man även sett en minskad båtåkning efter klockan 18 på kvällen, vilket Per Eriksson tror är en effekt sedan lagen kom till.
Dock kan man inte vara riktigt säker, för det statistiska underlaget täcker inte de gånger kustbevakningen varit på fel ställen.