Det här med lastbilar och åkerirörelse är något som varit fast förankrat i släkten Svensson under många år. Mats farfar Knutte startade åkeriet redan på 1930-talet. Det var hos honom som Mats själv började som chaufför. Han tog över åkeriet 1977, där Mats nu har en anställd och några extrakillar att kalla in när det behövs.
- Under vinterhalvåret har vi ansvar för E22:an mellan Oskarshamn och Västervik, är det snöfall tar rundan fyra timmar fram och tillbaka. Dessutom ingår sandning på de mindre vägar i Fårboområdet, berättar Mats.
Lastbilarna är utrustade med saltaggregat, där man numera lägger ut saltlake (salt blandat med vatten), för att få vägbanan fri från snö och is.
- Svevia (tidigare Vägverket) får betala en miljöavgift för varje ton, så visst är det bra för naturen att vi håller igen på saltet. Saltlaken innehåller bara 25 procent salt och den fungerar bra även preventivt - när temperaturen är på väg att sjunka.
Håll undan - här kommer plogbilen
Det är ett ansvarsfullt jobb att hålla våra vägar öppna och fria från is och snö. På Hjorteds åkeri har man två lastbilar som är beredda att rycka ut dygnet runt.- Bilisterna borde se upp för den "svarta halkan"på större vägar, tycker snöröjaren Mats Svensson som vet vad han talar om.
När lastbilarna kommer i bredd röjer de nästan tio meter av den snöiga vägbanan längs E22 utanför Mörtfors.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!