I onsdags kontaktade vår tidning Magnus som då berättade att han var intresserad av att ta över driften av Västerviks hamn. Han hade dessutom haft ett möte med VLI:s vd, Carl-Johan Carlstedt, för tre veckor sedan och berättat att han hade ett intresse av att driva hamnen.
- Jag visade mitt intresse för att ta över hamnverksamheten, sa Magnus Vennström i onsdags.
Enligt Magnus valde han att visa sitt intresse för att överta driften av Västerviks hamn, eftersom han inte ser någon logik i att en grannkommun ska ta över driften av Västerviks hamn. En hamn som dessutom är konkurrent om Gotlandstrafiken. Den senaste tiden har han följt den politiska debatten i lokal press och ställt sig frågan.
- Det är besynnerligt att inte någon nämner mitt namn som intressent av att driva hamnen. Jag har förklarat att jag vill ta över efter VLI.
I tisdags denna vecka lämnade han in en skriftlig meddelande till Bruno Nilsson, där han berättar om sitt intresse att ta över hamnen.
Det var en rekommendation han fick av Harald Hjalmarsson (M), då han upplevde att hans muntliga intresse inte nått kommunstyrelsen.
- Jag förstår inte varför man inte spelar med öppna kort, när jag hade visat mitt intresse, säger Magnus Vennström.
Varför är du intresserad att ta över hamnen?
- Det är en utmaning och en chans att utveckla mitt företag.
Godsmängden är begränsad på Ostkusten, vågar du verkligen gå in i en bransch som har så hård konkurrens?
- Det bästa scenariot är att ha ett samarbete med andra kommuner. Jag kommer att jobba hårt för att få in mer godstrafik till hamnen och jag har redan de kranar som behövs för att lossa och lasta.
Det var på det sättet som det lät i onsdags. Dagen efter, i torsdags hade Magnus ändrat sig och säger ett rungande nej, till att ta över verksamheten i hamnen. Ett tydligt ja, blev till ett nej.
I torsdags morse kontaktade vår tidning Carl-Johan Carlstedt vd, för VLI AB. Vi ville ställa frågor varför det inte hade förmedlats några uppgifter till kommunstyrelsen om att det fanns en lokal entreprenör som var intresserad att ta över hamnen. Carl-Johan ville inte svara på några frågor i telefon, utan bad att få dem skriftligt. Det fick han, men vi har inte fått några skriftliga svar.
Enligt källor till vår tidning, har vi fått reda på att Magnus Vennström blivit kontaktad av Carl-Johan Carlstedt. Vad som sas i det samtalet, vet vi inte. Men ett av svaren som Magnus Vennström gav vår tidning kan vara en ledtråd.
- Jag vill inte längre framstå som att jag vill ta över driften i hamnen. Det kommer att skada mitt nuvarande företag enormt. Jag drar mig ur.
Två av Västerviks Krantjänst stora kunder är idag VLI och Oskarshamns hamn.
HAMNFRÅGAN: Ett tydligt ja från Vennström blev ett nej
I tisdags lämnade Magnus Vennström, som driver Västerviks Krantjänst AB, in en skrivelse där han säger sig vara villig att ta över driften av Västerviks hamn. I torsdags var allt intresse och tal om att ta över hamnen förvandlat till ett rungande nej.
Vem ska ta över driften av Västerviks hamn? Foto: Anders Sjögren
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!