Utredningen har gjorts av Lennart Pettersson, som tidigare har jobbat i Malmö-Köpenhamns hamnar. Han belyste olika vinklar som Östersjötrafik, gods som trafikerar via hamnar längs med ostkusten, kompetensen att driva en hamn vidare och vilka aktörer som skulle kunna vara aktuella för att ta över driften av Västerviks hamn. Hans slutsats blev att den bästa lösningen blir om Oskarshamns hamn tar över driften av Västerviks hamn.
– Jag känner mig stärkt i min uppfattning om att Oskarshamns hamn ska ta över driften, när jag läser rapporten, säger Tomas Kronståhl, (S) kommunstyrelsens ordförande.
Men Harald Hjalmarsson (M) är inte lika nöjd med utredningen.
– Jag anser inte att utredaren har tittat på andra alternativ än de som sedan tidigare varit kända. Jag undrar hur uppdraget sett ut som utredaren har fått. Gotlandstrafiken nämns endast sporadiskt i utredningen.
Harald Hjalmarsson ställer också frågan varför valet på utredare föll just på Lennart Pettersson.
– Tidigare jobbade han för Malmö och Köpenhamns hamnar, under den vd som idag är vd för Oskarshamns hamn.
Harald Hjalmarsson uttalar det inte rakt ut att han anser att utredaren Lennart Pettersson är part i målet.
– Men med tanke på att han helt har utelämnat andra intressenter känns utredningen märklig.
Han anser att kommunen istället skulle ha valt en annan utredare.
Tomas Kronståhl har inte alls den uppfattningen.
– Branschen är inte så stor att sannolikheten att man inte känner någon annan där är osannolik.